چکیده:
مؤلف،تلاش پیگیری برای یافتن نسخههای خطی که به خط مصنف بوده یا حاشیه و یادداشتی از مصنف برآن است و در کتابخانهها یافت میشود،آغاز کرده است.در پی آن،بخشی از آن یادداشتها را-که مربوط به قرن چهارم تا هشتم بوده-در نخستین دفتر«نسخهپژوهی»آورد،که در این گفتار، استدراکی برآن نگاشته است.اما محور اصلی این گفتار،نسخههای اصل آثار سدهء نهم هجری است،که بیش از نود کتاب را بدینسان شناسانده و آنها را به ترتیب سال تحریر آورده است.
خلاصه ماشینی:
"95*نوشته مؤلف در جمادی الثانی 868 ه یا بعد از آن،شعری از مؤلف در آغاز این رساله دیده میشود،شمارهء 7 مجموعه شرح سی فصل طوسی از همین مؤلف گویا به خط دیگری است، فهرست رسالههای مجموعه در صفحهء عنوان به خط کهن و پیش از آن به خط باستانی،با تملک محمد صالح بن حجی محمود شریف و مرشد بن علاء سلمانی و علی محمد بن ابی قاسم شریف زنجاین در جمادی الاولی 8721 هـ،دارای مهر وقف محمد هادی،عنوان و نشان شنگرف،کاغذ سمرقندی،جلد تیماج،ص 734-184،41 س (7142/6)[دانشگاه 5501/9].
آغاز: زهی ظهور جمالینک قویاش کپسی پیدا/ یوزونک قویاشی نمه ذرات کون اولوپ شیدا انجام: کو پیدا اولدی نوائی بو صفت کم با رایدی/ تکیه خارا و حصیری یانی استیدا توشاک 49*نستعلیق احتمالا قرن 9 هـ،در ذیل یک بیت شعر ترکی سجع مهر شاعر(کن عاش فی الدنیا کالغریب الفقیر علیشیر)با عبارت(کتبه العبد الفقیر علی شیر المشهور بالنوایی غفر ذنوبه)آمده است و در ذیل آن میرزا مهدی خان استرآبادی وزیر نادر شاه افشار آن را تأیید کرده و مهر زده است، فخر الدوله قاجار این نسخه را به فرزندش در 3321 هـ اهدا کرده ااست،مهمور به مهری با سجع (سلام به علی شاه شهریار جلیل-وزیر حضرت سلطان محمد اسمعیل)و سجع مهر ناصر الدین شاه است،نسخه در 2821 هـ از عرض کتابخانه مبارکه گذشته،دارای کتیبه مذهب مرصع ناتمام بریده و الحاقی در پیشانی صفحه اول،مجدول به جداول زر و تحریر و لاجورد،متن کاغذ بخارایی آهار مهره و حاشیه کاغذ جدید فستقی،جلد تیماج لاکی،731 گ،51 س(9971)[دیوانهای سلطنتی 68/1 و 78]."