Skip to main content
فهرست مقالات

چهره به چهره: تولید یک طرفه تصویرگر

مصاحبه شونده:

(14 صفحه - از 34 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : تصویرگران ، مثقالی ، نقاشی ، کتاب ، فیلم ، کتاب کودک ، گرافیکی ، هنری ، ایران ، کار

خلاصه ماشینی:

"او اگرچه‌ «توجه»به‌ «خواست کودک» را از اصول مسلم‌ کار خویش‌ می‌داند،اما این‌ اصل در برابر میل‌ به تجربه‌های تازه‌ در نزد هنرمند به‌ سرعت قربانی‌ می‌شود تا آنجا که‌ خود شک دارد موفق به برقراری‌ ارتباط با بچه‌ها شده باشد،اما با این حال بسیاری‌ از تصویرگران‌ امروز کشورمان‌ اعتراف می‌کنند که به درجاتی‌ متفاوت،در کارشان از شیوه‌ و نگاه مثقالی‌ تأیر پذیرفته‌اند و هنوز هم پس از نزدیک به سه دهه، ردپای حضور او را در کارهای‌ امروزی بسیاری‌ از تصویرگران‌ می‌توان دید. بعد از یکی-دو سال به پیشنهاد یکی از دوستان برای‌ اجرای طرحهای گرافیکی،در سازمان برنامه مشغول‌ به کار شدم و در آنجا با محمود عنایت که مجلاتی‌ فرهنگی برای سازمان منتشر می‌کرد،آشنا شدم و این‌ برایم فرصتی بود تا تلاشی در این زمینه داشته باشم. خسروی:آیا نویسنده‌ها روی تصویر نظر نمی‌دهند؟ مثقالی:گفتم که من کتاب کودک کار نکرده‌ام،ولی‌ تصورم این است که نویسنده هم مثل تصویرگر تحت اختیار«آرت دایرکتور»است. ایروانی:این مرزی که شما گفتید،مثلا بین‌ گرافیک و تصویرگری وجود دارد،در رشته‌های‌ مختلف مثلا نقاشی و تصویرگری چگونه تعیین‌ می‌شود؟ مثقالی:شما در نقاشی شخصا برای خودت کار می‌کنی و هیچ ملاحظه‌ای نداری جز آنچه به سلیقهء (به تصویر صفحه مراجعه شود) خودت مربوط می‌شود. خسروی:نحوهء پرداخت پول به چه صورت است؟ یعنی تا آخر عمر مبلغی دریافت می‌کنند و آیا این به‌ غیر از دستمزدی است که می‌گیرند و یا جزیی از آن‌ است؟ مثقالی:مثل اینکه برای کتاب کودکان 5 درصد است که اگر تجدید چاپ شود،به شما می‌پردازند. من فکر می‌کنم که‌ به این ترتیب،یک عکس العمل ایجاد می‌شود و همین‌ شرایط کار را از نظر کیفی خیلی خوب می‌کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)