چکیده:
این مقاله خلاصهء پژوهشی پیرامون وضعیت فرهنگ سازمانی حاکم بر روزنامههای صبح و عصر تهران و تأثیر آن بر شیوه مدیریت مطبوعات است که در سال 83 تهیه و در قالب رسالهء دورهء دکترا ارائه شده است.در بخشی از این پژوهش محقق با نظرسنجی از 500 خبرنگار و روزنامهنگار 36 روزنامهء شهر تهران و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات آن سعی کرد با تکیه بر عوامل مختلف درون سازمانی و بیرون سازمانی به این واقعیت اشاره کند که ضعف کیفی و کمی مطبوعات داخلی تنها بر اثر عوامل سازمانی نیست و دلیل مهم آن ضعف روحیه و انگیزهء روزنامهنگاران و حاکمیت فرهنگ سازمانی ضعیف است.آنچه در ادامه میآید بخشی از نتایج این پژوهش است.
خلاصه ماشینی:
"اگرچه مالکیتهای نوع اول و دوم به نوعی مالکیت عمومی تلقی میشوند،یا به عبارتی تعلق به بیت المال دارند،میزان دخالت و نظارت عمومی نحوهء اداره آنها را متفاوت میکند و مدیریت رسانه به خصوص وجوه سیاستگذاری آن،مستقیما با همین شیوهها مرتبط است(همان) در ایران مطبوعات و رسانههای دولتی بنا به دلایلی متعدد ضمن حمایت مالی مستقیم و غیر مستقیم از حاشیه امن مالی و سیاسی برخوردارند و خط قرمزها را نیز به هر شکل رعایت میکنند.
نتیجهگیری و پیشنهادها با توجه به نتایج حاصل از مباحث و موضوعات مطرح شده در این مقاله که در خصوص چالشها و مشکلات مدیریت رسانه،نقش فرهنگ سازمانی بر سبکهای مدیریت رسانه و ویژگیهای مدیریت رسانه به آن اشاره شد میتوان نتیجه گرفت:متأسفانه شرایط"فرهنگ سازمانی"در مطبوعات مورد مطالعه رو به"افول"است و در سطحی ضعیف قرار دارد و این ضعف در قالب روحیه و رفتار روزنامهنگاران تأثیر بهسزایی در مدیریت مطبوعات دارد.
از آن جایی که وجود"فرهنگ سازمانی پویا"در مطبوعات ضمن اثربخشی بر سازمان روزنامه به کیفیت مدیریت نیز میافزاید،لذا مهمترین هدف این پژوهش بنیادی بررسی کاستیها و مشکلات فضای روحی،روانی و کاری حاکم بر مطبوعات بوده تا با یافتن شاخصها و نشانههای ضعف و کاستی راه حلهایی در این خصوص ارائه کند؛لذا به نظر میرسد پیشنهادهای زیر که براساس"چارچوب نظری"و"یافتههای این پژوهش"شکل گرفتهاند احتمالا دریافتن راه حل و رسیدن به اهداف راهگشا باشد: 1.
برای تفسیر این جو روابط میتوان با اشاره به نظریه"پیوستگی رفتار رهبری"یا به عقیدهء برخی از نظریهپردازان مدیریت؛"نظریه تصمیمگیری"،(تنهبام و اشمیت)،مدیریت و رهبری در سازمان طیف پیوستهای دارد که در یک سر طیف مدیریت جدول 2 فراوانی نظر پاسخگویان در مورد فرهنگ سازمانی حاکم بر روزنامه آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) عامرانه و در سر دیگر طیف مدیریت مشارکتی قرار دارد."