خلاصه ماشینی:
"بهطور مثال از میان داستانهای مختلفی که در نتیجهی مطالعهی این تاریخ مطرح میشوند،باید نگاهی بیاندازیم به قصههای فولکور و افسانههای فرهنگ غرب که حوزهی گستردهای از داستانهای علمی تخیلی از آنها نشأت میگیرد،به شکلگیری یک ژانر ادبی متمایز خصوصا در قرن نوزدهم،به روی کار آمدن ادبیات بازاری که سرانجام در قرن بیستم این ژانر را صاحب نام میکند،به تاریخچهی آغازین سینما که گاه از نظر عملی با ظهور خود فیلمهای علمی تخیلی همزمان به نظر میرسد،به ایجاد روحیهای تکنولوژیک در آنچه«عصر ماشین»مینامیم(04-0091)و به شکلگیری تدریجی یک فرمول سینمایی متمایز خصوصا در سینمای امریکا.
با چنین پایه و اساسی بود که در دهههای نخست قرن بیستم، یعنی زمانی که فیلم به عنوان پدیدهای پرطرفدار و مهم مطرح شد، مجموعهای عظیم و متنوع از نوشتههای انگلیسی-امریکایی مبتنی بر علم پا به عرصهی وجود گذاشت:جریان اصلی آثار داستانی؛ رسالههایی که به بحث در خصوص تأثیر تکنولوژی میپرداختند؛ و تعداد زیادی آثار ادبی بازاری که به نوبهی خود به پیشرفت بدنهی رایج داستانهای علمی تخیلی و سرانجام فیلمهای ما کمک کردند.
مهلیس در دیگر آثار مشابه خود،خصوصا فیلمهایی چون سفر غیر ممکن(4091)و بیست هزار فرسنگ زیر دریا(7091)که همگی به وضوح تحت تأثیر مجموعه داستانهای «سفرهای خارق العاده»ی ژول ورن بودند،به برقراری رابطهای میان دیدگاه تکاملی فیلم از علم و تکنولوژی و تکنولوژی خود سینما ادامه داد،بدینترتیب که از مجموعهای در حال رشد از جلوههای ویژه-چون الگوی کاری ایست-بازی،استفاده از مدلهای خیلی کوچک،نوردهیهای دوگانه،رنگهای مختلف ابتدایی،و عمل فیلمپردازی از ورای اشیای مختلف(بهطور مثال از پشت آکواریوم برای خلق صحنههای زیر دریا)-کمک میگرفت تا به مخاطبان سینمای علمی تخیلی این امکان را بدهد که مسائلی را که زنجیرهی موجود زمان-مکان غیر ممکن است تجربه کنند."