Skip to main content
فهرست مقالات

داستان علمی تخیلی فمینیستی

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 327 تا 336)

کلید واژه های ماشینی : داستان علمی‌تخیلی ، فمینیستی ، زنان ، رمان ، بیگانه ، مردان ، داستان علمی‌تخیلی زنان ، لوگویین ، فیلم ، جنسیت

خلاصه ماشینی:

"برای اهداف ما،نکته‌ی جالب در مورد هر سه‌ی این‌ نویسندگان این است که با نوشتن داستان‌های علمی تخیلی‌ مذکور محور و تکنولوژیک آغاز کردند که به شدت تحت تأثیر قراردادهای عصر طلایی بود،اما وقتی تثبیت شدند و مخاطبان‌شان گسترش یافتند،هریک از آن زاویه‌ی دید خود را به مطالعات مؤنث محور تغییر داد و به شکلی جدی‌تر به زندگی‌ شخصی خود معطوف شد. تأکید بر امر عاطفی و شخصی بیش از امر تکنولوژیک،دلیلی‌ دیگر بود بر تسریع این جریان از دهه‌ی شصت به بعد؛عاملی که‌ تعداد زیادی طرفدار مؤنث داستان علمی تخیلی به وجود آورد، طرفدارانی که پیش از این،توسط«پسرها و اسباب‌بازی‌ها»ی‌ مردانه‌شان در کتاب‌های عصر طلایی کنار گذاشته شده بودند. اما آخر رمان‌ بحث‌برانگیزتر است،جایی که مواجهه با مسأله‌ی«تفاوت»به‌ دراماتیک‌ترین شکل ممکن واقعی می‌شود:مارجوری‌ وست‌رایدینگ نه عاشق مردان خوش‌ظاهر برای جایگزین کردن‌ شوهر خود می‌شود،نه نوعی زندگی مستقل را برمی‌گزیند (نقش مایه‌ی معمول در داستان‌های فمینیستی)بلکه عاشق یکی از روباه‌نماها می‌شود و سوار بر او،از آستانه‌ی معبدی بدون بعد می‌گذرد همان«زیبایی و حیوانیت»اینجا نیز صادق است،با این‌ تفاوت که حیوان نه تنها آخر قصه حیوانیت خود را حفظ می‌کند،بلکه همین درنده‌خویی حیوانی،همین دیگربودگی‌ تقلیل‌ناپذیر است که دلیل عاشق شدن زن می‌شود. ایده‌ی ابتدایی او این است که از نظر موجودات انسانی که به‌ ماشین آلات به شکلی عمیق و پیش‌بینی‌ناپذیر وابسته‌اند،ما(او به‌ نمایندگی از زنان حرف می‌زند)سایبورگ هستیم،«مرز بین‌ داستان علمی تخیلی و واقعیت اجتماعی چیزی بیش از خطای دید نیست»چرا که«سایبورگ یک ابزار داستانی و نیز یک تجربه‌ی‌ زیست شده است که آن‌چه را به عنوان تجربه‌ی زنان شناخته‌ می‌شود،در اواخر قرن بیستم دگرگون کرده است»."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.