خلاصه ماشینی:
"جشنوارهی بینالمللی سینمای نو آمریکای لاتین در هاوانا در سال 9791 برای اولین بار گردهمایی عمومی در خصوص فیلمهای شیلیایی تولید شده در خارج از کشور را بر پا کرد و به مرور آثار تمام فیلم سازان شیلیایی در برنامهی نمایش جشنواره قرار گرفت.
شعارها و جهتگیریهایی سیاسی ممکن است برای تماشگر بینالمللی نا مناسب باشد،چرا که آنها با تماشاگرانی که حامی کمیتههای همبستگی هستند و دور آنها گرد آمدهاند تفاوت دارند و بیان راهبرد یکسان تولید فیلم ممکن است برخلاف موقعیت موجود در کشورهای محل اقامت تبعیدیان باشد.
آنهایی که نگران این مسأله بودند که سینمای شیلی از مخاطب ملیاش جدا شده است،به دلیل مسائل مربوط به بافت تولید ممکن است تکراری و نا مربوط به نظر برسد،بعدها به اثبات رسید که در اشتباه بودهاند.
تا آنجا که به روشنفکران آمریکای لاتین مربوط میشود، مواجههی آنان با دیگر ساختارهای فرهنگی معمولا با مفهوم هویت فرهنگی،یا بهعنوان ابزار همبستگی و ایجاد نوعی حس تعلق و یا بهعنوان وسیلهای برای تعیین مرزهای تفاوت،مرتبط است.
بنابراین کاملا به جاست که به درک این مسأله نائل شویم که پیشینهی فرهنگی آمریکای لاتین،از جمله تبعیدیهایش،صرفا به یک مکان محدود نمیشود بلکه بیشتر به شناخت یک رابطهی فردی و جمعی با یک صورتبندی اجتماعی،سیاسی و تاریخی آمریکای لاتین بهعنوان یک موجودیت مستقل قارهای و اجزاء ملی خاص خودش،سروکار دارد.
از آنجایی که هویت فرهنگی آمریکای لاتین از یک ایدهی قارهای بهره میبرد،شرح و بررسی اجتماعی و تاریخی مقاومت روند کار فرهنگ قرار میگیرد و راهبردهای متنیاش،واکنشهای بازنمودی به تنوع مبارزه است."