Skip to main content
فهرست مقالات

گرافیک و انیمیشن رایانه ای از شکل گیری تا تکامل

نویسنده:

(8 صفحه - از 249 تا 256)

کلید واژه های ماشینی : گرافیک ، رنگ ، پیکسل ، نور ، گرافیک و انیمیشن ، حافظه ، گرافیک کامپیوتری ، روش‌های اصلی گرافیک کامپیوتری ، ترکیب ، RGB

خلاصه ماشینی:

"مثلا«جیم کلارک»،بنیان‌گذار «سیلیکون گرافیک»که امروزه مادر صنعت‌ (CG) در جهان محسوب می‌شود و قطب اصلی این‌ صنعت است،«ادکاتمول» (Ed Catmull) از اولین افرادی بود که فیلم انیمیشن کامپیوتری را خلق کرد یا«جان وارنوک» (John Warnok) ، بنیان‌گذار سیستم‌های گرافیکی‌ (Adobe) که‌ طراح محصولات صنعتی مهمی مثل فتوشاپ و یا«پست اسکریپت»هستند. این روش صیقلی‌ کردن سطوح هندسی سه بعدی،از نظر ارقامی و آماری بهینه است و امروزه در بیشتر کارت‌های‌ گرافیکی سه بعدی‌ (Real Time) استفاده‌ می‌شود. اما با (Texture Mapping) فقط با یک عکس ساده از یک آجر معمولی و اعمال‌ آن روی شکلی مثل مکعب مستطیل،می‌شد یک‌ دیوار ایجاد کرد که همان ظرافت و زیبایی را داشته باشد و در عین حال،در میزان حافظه نیز صرفه‌جویی می‌شد. وقتی که‌ بردارهای عمود،بر سطح اجزای تشکیل‌دهنده‌ یک شکل سه بعدی را می‌شد به طور مجازی‌ به وسیله روش فونگ صیقلی کرد و طبق نظریه‌ کاتمول،تصویری دو بعدی را روی جسم سه‌ بعدی کشید،چرا این بردارهای عمود بر سطح را به هم ریخته و مغشوش نکرد،تا تصویر صاف‌ و صیقلی،تبدیل به سطحی زبر و برجسته،فرو رفته شود؟! در دهه‌های 0891 و 0991 کمپانی‌های مستقل‌ و بزرگی مثل الیاس‌ (Alias) و یوفرانت‌ (Wave Front) تصمیم به همکاری با هم گرفتند و به این ترتیب یکی از غول‌های صنعت انیمیشن‌ و گرافیک کامپیوتری موسوم به‌ Alias Wave) (Front به وجود آمد که مهمترین محصول آن، نرم‌افزار مایا است. حافظه و ترکیب رنگ در کامپیوترهای اولیه که کارت‌های گرافیکی‌ سه بعدی و قوی،در بازار وجود نداشت و میزان‌ حافظه محدود بود،به هرپیکسل یک بایت‌ (معادل 8 بیت)حافظه اختصاص داده می‌شد که این هشت بیت ترکیبات مختلف 6 رنگ‌ آمیزی آن پیکسل خاص را تعریف می‌کردند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)