خلاصه ماشینی:
"با نگاهی ساده به طرح دروس انیمیشن در ایران متوجه میشویم متأسفانه آموزش نرم افزارهای جدید و رایانهای در واحدهای درسی جایگاهی ندارد و هرچند که ممکن است سطح دانش تعدادی از دانشجویان از نرمافزارها در حد عالی بوده و متناسب با تخصص قبلی خود آنها را فراگرفته باشند،ولی هیچ پیشبینی جدی ای برای آموزش نرمافزارهای جدید مورد نیاز ساخت فیلم انیمیشن در این معیار درسی وجود ندارد و فقط در حد دو واحد آشنائی با کامپیوتر باقی مانده است.
در حالی که آموزش نرمافزار و حتی در برخی موارد نکات سختافزاری جزء برنامه اصلی دروس مدارس عالی فرانسه قرار گرفته است و حتی در برخی مدارس پس از یک سال اول دوره پیش نیازها افراد میتوانند انتخاب گرایش کرده و انیمیشن کامپیوتری را برگزینند که در این شرایط نود درصد واحدهای درسی مربوط به نرمافزارهای رایانهای بوده و در نهایت نیز باید یک فیلم کوتاه رایانهای ارائه دهند در عین حال در سیستم دو بعدی نیز میزان ساعات دروس رایانهای و تکنولوژیهای نوین با باقی دروس برابری میکند.
دانشجو میتواند در استودیوهائی که طرف قرارداد مدارس هستند شرکت کند و به عنوان کارآموز در بخشی از پروژه حرفهای انیمیشن قرار گیرد،یا اینکه خود به طور آزاد استودیو انیمیشنی را که مورد تائید مدرسه عالی است انتخاب کند،در حالی که متاسفانه در ایران هیچ نوع کارآموزی برای دانشجویان پیشبینی نشده است و دانشجویان در دوران تحصیل خود فرصت قرار گرفتن در یک گروه حرفهای تولید فیلم انیمیشن را پیدا نمیکنند."