خلاصه ماشینی:
"از همان آغاز و تا امروز دغدغه هر اندیشمند و نظریه پرداز متعهد به اسلام در عرصه علوم تربیتی این بوده و هست که آیا ما می توانیم در عرصه آموزش وپرورش از یک نظام آموزش و پرورش اسلامی سخن بگوییم؟ اگر پاسخ «آری» است، ویژگی ها و شاخص های این نظام کدام است؟ نقطه های همگرایی و ناهمگونی و جدایی یک نظام اسلامی آموزش و پرورش از یک نظام سکولار و غیر اسلامی چیست؟ به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال رهنمودهای حضرت امام خمینی(قدس سره)، دو طیف از علما، صاحب نظران و استادان حوزه و دانشگاه با انگیزه ها و اندیشه های دین باورانه درصدد زمینه سازی برای اسلامی کردن دانشگاه ها برآمده اند.
تلاش برای کاوش سیره پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) و امامان معصوم(علیهم السلام)و امید به کشف روش ها، راهکارها، راهبردها و احیانا رسیدن به نظریه های آموزشی و پرورشی، راه نرفته و قلمرو فتح نشده دیگری است که پیش نیاز پایه گذاری علوم تربیتی اسلامی و پردازش نظریه های اسلامی در قلمرو آموزش و پرورش است."