Skip to main content
فهرست مقالات

روضة الشهدا و هنرهای نمایشی در ایران

معرف:

ISC (16 صفحه - از 97 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : روضة الشهدا و هنرهای نمایشی ، روضة الشهدا ، تعزیه ، کربلا ، کتاب روضة الشهدا ، مراسم ، تماشاگران ، هنرهای نمایشی در ایران ، امام حسین ( ع ) ، کتاب روضة الشهدا ریشه‌گرفته روضه‌خوانی

خلاصه ماشینی:

"اگرچه به استناد بر منابع تاریخی می‌دانیم که‌ محاصره کربلا نه روز طول کشید و در روز عاشورا،یعنی دهم ماه محرم با حمله‌ سریع و بیرحمانه لشکر بزرگ یزید به پایان رسید،کاشفی به هرکدام از هفتاد و دو تن شهدای همراه امام حسین(ع)این فرصت را می‌دهد که وفاداری خود به حسین‌ (ع)،و شجاعت و مردانگی‌اش را نشان داده و تک‌تک یا در گروه‌های کوچک با تمام لشکر دشمن بجنگند. سالمون و وان گوگ می‌نویسند: «یکی از بارزترین قسمتهای این رژه‌های عمومی عبارتست از عرابه‌هائی که‌ روی آنها صحنه‌هائی از زندگی امام حسین،اعمالش،جنگهایش و مرگش به‌ نمایش گذاشته می‌شود. درست در همین میان که علی اکبر(ع)،پسر بزرگ حسین(ع)،یکه و تنها در حال‌ نبرد با لشگر اشقیاست(نبردی که نمایش داده نمی‌شود بلکه فقط از آن صحبت‌ می‌شود(بازیگران و تماشاگران وسائل عروسی را بر صحنه اصلی و اطراف آن مهیا می‌سازند و حجله رنگارنگ عروسی را وارد صحنه می‌کنند. سرلوئیس پلی Sir Lewis Pelly ،نویسنده The Miracle Play of Hasan and Husain که مجموعه‌ای است از سی و هفت مجلس تعزیه که به نثر بسیار زیبای انگلیسی ویکتوریائی ترجمه شده،در مقدمه کتاب خود می‌نویسد:«اگر موفقیت یک اثر دراماتیک را بر اساس اثر آن بر روی خوانندگان و یا تماشاگران آن‌ بسنجیم،هیچ نمایشی موفق‌تر از تراژدی حسن و حسین در کشورهای مسلمان نبوده‌ است. در خاتمه باید گفت داستانهای کربلا که هرکدام به نحوی به روضة الشهدا مربوط هستند هنوز هم،با وصف تغییرات فراوانی که در عرض ربع قرن اخیر در ایران اتفاق افتاده،محبوبیت خود را از دست نداده‌اند،و اگر چه بیسوادی تا حد زیادی ریشه کن شده است،ادبیات شفاهی مذهبی هنوز به قوت خود باقی است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.