خلاصه ماشینی:
"رگ حیات نقد و مرور برخی از فیلمهای ایرانی بیست و سومین جشنواره فیلم فجر خواب تلخ(محسن امیر یوسفی) شوخی با مرگ از ایدههای جذاب و دوست داشتنی است که تلخترین و ترس آلودترین ایدهها را بی آنکه ذرهای از تلخی و مرارت موضوع را منتقل* کند،طرح کرده و علاوه بر لحظههای مفرح معانی عمیق بشری را نیز به چالش میکشد.
بازیهای مفرح شخصیتها که ضمن حقیقی بودن نقش و بازیگر تأثیرات نمایشی و بصری نیز یافتهاند و ایجاد جدال بین آنها از طریق طرح داستانی کم جان اما جذاب باعث میشود در همهء دو ساعت فیلم احساس خستگی به وجود نیاید و با فیلمی پویا و زنده مواجه باشیم.
صحنه پخش شدن کارتها روی آب و نصب کارتها با نشانههایی که دلالت بر مرگ یا حیات صاحب آنها میکند نیز جذاب و سینمایی است اما این نقاط مثبت بدون داستان حالتی در خلاء پیدا کردهاند و در پایان نیز مرگ ناگهانی و تلخ«هیوا»(جوانی که در این جستوجو با هناء همراهی میکند)بلا تکلیفی و بیهودگی مضاعفی را در فیلم تحمیل میکند احتمالا اگر این موضوع(مرگ دهها هزار کرد عراقی)در یک اثر مستند ارائه میشد، اهمیت بیشتری پیدا میکرد.
با این وجود جزئیاتی در«بیدار شو آرزو»وجود دارند که اشاره به آنها به فیلم اصالت میدهند؛آدمهای فرصت طلبی که در بلبشوی بعد از زلزله از اموال زلزله زدگان دزدی میکنند،جدال خونین زلزله زدگان برای تصاحب لودر،حرفهای به ظاهر کفر آلودی که برخی از شخصیتها میزنند و تلاش وقت بار دختران دانشجو در کفن و دفن اجساد کشته شدگان این مایهها میتوانست به خلق داستانی منجر شود که با گسترش سهم تخیل در ایجاد آن،از تلخی مفرط تصاویر و حوادث زلزله بکاهد و به جای شاخههای فرعی متعدد،داستان یکپارچه و واحدی را تعریف کند."