خلاصه ماشینی:
با خواندن«مداد پاککنها»سؤالات زیادی مطرح میشود: «مداد پاککنها»مثالی از ادبیات برونگراست؟آیا در این رمان میتوان ژرفایی اسطورهای8یافت؟آیا این رمان واقعیتی اجتماعی را دربردارد؟و آیا«مداد پاککنها»ضد رمان است9 یا رمانی است کلی و تعمیمی10؟دو جنبش اساسی در این رمان وجود دارد:حذف تمام شکلهای پیشین قصه نویسی و در ورای آن فرهنگ کلاسیک و سنتی و ساخت«قصه نو»و در ورای آن «انسان طراز نو».
مثالی دیگر اینکه فرضیات متفاوتی از جانب شخصیتهای داستان درباره قتل دوپون وجود دارد و این فرضیات نشان میدهد که واقعیت برای شخصیتهای داستانی غیر قابل درک است.
همانطور که گرییه میگوید: «کتاب روایت بیست و چهار ساعتی است که از زمان شلیک گلوله تا لحظه مرگ طی میشود.
مقدمه از 6 صبح شروع میشود و نتیجه در 6 صبح فردا،با صحنهای تقریبا مشابه پایان مییابد ولی پیرنگ داستان با شلیک گلولهای در ساعت هفت و نیم شب آغاز میشود و فردا شب،در همان ساعت،با شلیک گلوله دیگری که این بار موجب مرگ دوپون میشود خاتمه مییابد،24 ساعتی که ساعت مچی والاس آن را ثبت نکرده!دو تن از شخصیتهای داستانی نیز میکوشند حوادث این 24 ساعت اضافی را حذف کنند.
باید فت زمان این داستان با داستانها و رمانهای سنتی کاملا متفاوت است.
] تازگی کار رب-گرییه در این است که میکوشد انکار را در حد شگردهای قصه نویسی نگه دارد.
54 توصیف موشکافانه اشیاء بیجهت در قصه ظاهر نمیشود بلکه همواره با نگاه قهرمان داستان توجیه و مدلل شده است.
Robbe-Grillet cite in:Cles pour Les Gommes,Morrissette,Bruce, Postface a l'edition 10/18 du roman,Paris,Editions de Minuit, 1953,P.
Robbe-Grillet Alain,Pour un Nouveau Roman,Paris,Editions de Minuit,1963,p.