چکیده:
مقالهء حاضر به مطالعهء موسیقی در زمینهء اجتماعی آن میپردازد.در این مقاله از میان انواع موسیقیهایی که جوانان ایران بدان گرایش دارند،موسیقی پاپ به دلیل توجه گستردهء جوانان به آن مورد بررسی قرار میگیرد.نویسندگان این مقاله با مطالعهء جایگاه دو نوع موسیقی پاپ غیر مجاز و مجاز در خرده فرهنگ جوانان ایران قصد دارند دلایل توجه جوانان به این دو نوع موسیقی را بررسی نمایند.اطلاعات این پژوهش به روش پیمایشی در تابستان 1381 از بین جامعهء جوانان شهر اصفهان و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است.با این وجود از مطالعهء اسنادی نیز برای گردآوری برخی استنادات -بهویژه در ارتباط با بحث خرده فرهنگ جوانان-بهره جستهایم.نتایج این پژوهش نشان میدهد جوانان شهر اصفهان گرایش بیشتری به موسیقی پاپ غیر مجاز دارند و آن را شادتر از موسیقی پاپ مجاز میدانند و برخی شباهتهای موسیقی پاپ مجاز به موسیقی پاپ غیر مجاز را میتوان از دلایل گرایش جوانان به موسیقی پاپ مجاز دانست.
خلاصه ماشینی:
"بدین منظور سعی داریم با مطالعهء گرایش جوانان به موسیقی پاپ در جمعیت آماری مورد مطالعه دریابیم جوانان مذکور تا چه حد و با چه تناوب زمانی،به مصرف دو نوع موسیقی پاپ ایرانی مجاز و غیر مجاز-به عنوان معرفهایی برای هنجارهای رسمی و غیر رسمی موسیقاتی-گرایش دارند و ویژگیهای هریک از این دو نوع موسیقی از نظر آنها کدام است؟به عبارت دیگر،فاصلهء بین هنجارهای رسمی و غیر رسمی موسیقی پاپ تا چه حد است و کدام ویژگیها،احتمالا باعث بوجود آمدن این فاصله شدهاند؟پاسخ به سؤالات مذکور میتواند ما را در بررسی چگونگی رابطهء دو سویهء بین وضعیت اجتماعی و نوع موسیقی مصرفی جوانان یاری نماید.
بنابراین-هرچند که معرفها و تقسیمبندیهای متعددی میتوان برای تمایلات جوانان به موسیقی پاپ برشمرد-با توجه به مطالعهء مقدماتی صورت گرفته که در پی خواهد آمد«موسیقی پاپ ایرانی غیر مجاز یا ضبط شده در خارج عبارت است از آن نوع موسیقی پاپ که از سوی فرهنگ رسمی(وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)مجوز تولید و توزیع دریافت نکرده باشد و اغلب توسط هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی خارج از کشور-بهویژه خوانندگان پاپ مقیم آمریکا -تولید و توزیع میشود.
نتایج حاصل از سنجش پنج ویژگی عمده در مورد دو نوع موسیقی پاپ از نظر جوانان شهر اصفهان یعنی ویژگیهای احساسی(شاد بودن و نشاطبخش بودن)،شناختی(سادگی برای فهم و اشعار با معنا داشتن)،رفتاری(امیدوارکننده بودن و آرامشدهنده بودن)،هنجاری (علاقمندی جوانان و مناسب بودن برای جوانان)و خلاقیت(غیر تکراری بودن)نیز در جدول شمارهء 5 و نمودار شمارهء 2 به شرح زیر ارائه شده است."