چکیده:
یکی از مظاهر و تجلیگاههای دموکراسی،صرفنظر از کیفیت و چگونگی اجرای آن،برگزاری انتخابات است.معمو لا در جریان هر انتخابات، گروهها،احزاب و جناحهای فعال سیاسی کشور با ارائه برنامههایی برای به دست آوردن آرای(بیشتر)مردم به رقابت با یکدیگر برمیخیزند. این برنامهها هرچند ممکن است گاهیاوقات با شعارهایی آمیخته شود که قابلیت اجرایی چندانی نداشته باشد،باوجوداین بیانگر دیدگاهها و رویکردهای ارائهکنندگان آنها در زمینههای مختلف محسوب میشود. در برنامههای انتخاباتی کاندیداهای مختلف،علاوه بر آنکه میتوان به بینشها و دیدگاههای احزاب و گروهها پی برد،همچنین میتوان از مسائل و موضوعات روز جامعه نیز آگاهی یافت. ازاینرو این موارد در کلیت خود، گفتمان و فضای سیاسی-اجتماعی حاکم بر جامعه را نمایندگی خواهند کرد که بررسی آن،موضوع این مقاله است. به عبارت دیگر،این مقاله از یک سو میکوشد گفتمان حاکم بر تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای مجلس ششم را بررسی کند که خود به نوعی گفتمان حاکم و غالب در کشور محسوب میشود از از سوی دیگر قصد دارد در خلال بحثها،دیدگاهها و رویکردهای 2Lهریک از احزاب،گروهها و جناحها را در هنگامه ورود به مجلس نشان دهد. برای این منظور،مقاله حاضر، رویکرد تحلیل گفتمانی را برگزیده و از منظر آن به تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای مجلس ششم نگریسته است.به همین علت در ابتدا توضیحات مختصری درباره گفتمان،متن،زمینه و تبلیغات میآید و سپس با بررسی آنچه که در بحبوحه تبلیغات کاندیداهای مجلس ششم توسط گروهها و احزاب منتشر شده است،به اصل موضوع میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"ازاینرو توجه اصلی این مقاله بر گروهها و احزاب عمده شرکتکننده در انتخابات مجلس ششم مانند جبهه مشارکت،حزب کارگزاران سازندگی، مجمع روحانیون مبارز،جامعه روحانیت مبارز،حزب همبستگی،حزب چکاد آزاداندیشان،ائتلاف گروههای خط امام و رهبری،حزب اعتدال و توسعه،جامعه زنان،جمعیت زنان و دفتر تحکیم وحدت متمرکز است.
حزب کارگزاران سازندگی در بروشورهای خود این شعار را درج کرده بود: دست در دست هم دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد همچنین بعضی گروهها و احزاب مثل روحانیون مبارز،جامعه روحانیت مبارز، جامعه زنان،ائتلاف خط امام و رهبری، حزب همبستگی،حزب اعتدال و توسعه و حزب چکاد آزاداندیشان نیز حد اقل از نماد پرچم ایران در بروشورهای خود استفاده کرده بودند.
بنابراین ملاحظه میشود که توجه به ایران،ایرانیت و ملیگرایی در این دوره از انتخابات مجلس ششم با استفاده از نمادهایی چون پرچم ایران،کوه دماوند، تخت جمشید و بعضی شخصیتهای ملی همچون دکتر محمد مصدق تقریبا توسط همه گروهها و احزاب مورد توجه قرار گرفته و وجه غالب تبلیغات انتخابات مذکور بهشمار میرفت.
شعار امنیت در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی به حدی جدی بود که حتی جامعه روحانیت مبارز، ائتلاف پیروان خط امام و رهبری و حزب چکاد آزاداندیشان نیز آن را در شعارهای خود گنجانده بودند.
اگر وجه غالب مؤلفههای مطرح شده در ششمین دوره انتخابات ملجس شورای اسلامی را «آزادی،امنیت و ایرانیت»بدانیم که تبلور آن در شعارهای جبهه مشارکت با عنوان «ایران برای همه ایرانیان»بیش از شعارهای دیگر گروهها مورد توجه قرار گرفت،باید بر این نکته تأکید کنیم که گفتمان توسعه سیاسی،گفتمان غالب بر تبلیغات انتخابات مجلس ششم بوده است."