چکیده:
مقاله حاضر در صدد پاسخگویی به این پرسش است که«آیا وضعیت انتشار مطبوعات کشور بعد از انقلاب اسلامی همراه با تحولات فرهنگی به وجود آمده در سطح جهان متحول و دگرگون شده است یا خیر؟» برای این منظور ابتدا به اختصار به تحولات به وجود آمده در عرصه فرهنگ و اجتماع(در سطح داخلی و خارجی)و تأثیر آن بر تقاضای کالای فرهنگی(که مطبوعات از جمله آن است)و روندهای جهانی در عرصه ارتباطات در دو دهه اخیر پرداخته شده و سپس سه محور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. محور اول وعیت آماری مطبوعات کشور را بعد از انقلاب اسلامی نشان میدهد.در این بخش خواهیم دید که روند انتشار مطبوعات کشور بعد از انقلاب اسلامی از لحاظ کمی چه خط سیری را طی کرده است.محور دوم، وضعیت کمی انتشار روزنامهها در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان است.این محور،نشانگر وضعیت انتشار روزنامهها در ایران در مقایسه با 2Lکشورهای منطقه و تعیین جایگاه آن در میان کشورهای پیشرفته است. محور سوم مقاله حاضر وضعیت کمی انتشار نشریات فارسی زبان چاپ خارج را طی دو دهه اخیر نشان میدهد. نشریات فارسی چاپ خارج که توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور منتشر میشود،از لحاظ کمی تقریبا برابر با تعداد نشریات در حال انتشار داخل کشور است. بهطور خلاصه پاسخ مقاله حاضر به پرسش مطرح شده در ابتدای این نوشته،این است که در دو دهه اخیر تحولات شگرفی در سطوح داخلی و جهانی رخ داده که به سهم خود عرصه فرهنگ را در داخل کشور متأثر ساخته است اما این تحولات که سبب افزایش تقاضا برای مصرف،تغییر سلیقهها، تشدید شکافهای ارزشی و تنوع بازار محصولات فرهنگی شده است،پاسخ مناسبی از دولت دریافت نکرده است.به عبارت دیگر دولت(در حوزه مطبوعات)در دو دهه خیر،در مجموع مطابق تحولات به وجود آده در سطوح داخلی و خارجی حرکت نکرده است.به 3Lعنوان مثال تقاضای انتشار نشریات در حال حاضر چند برابر اعطای امتیاز انتشار نشریه از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات است و این فاصله همچنان در حال افزایش است؛بگذریم از اینکه نفس اعطای امتیاز،محدودکننده است و در شرایط کنونی مغایر با تغییرات فرهنی به وجود آمده در سطوح بین المللی و منطقهای است.وضعیت انتشار مطبوعات در ایارن حتی در مقایسه با کشورهای عربی و منطقه بسیار پایین و نامناسب است.همچنین از این لحاظ حتی ایرانیان خارج از کشور نیز فعالتر از داخل هستند.خلاصهء کلام این مقاله این است که برنامهها و سیاستهای دولت در بخش مطبوعات طی سالهای گذشته مطابق با خواستهها،نیازها و انتظارات مردم متحول نشده و اگر این برنامهها و سیاستها روزآمد نشود،رسانههای دیگری که لزوما دلشان برای این کشور نخواهد تپید،جایگزین آنها خواهند شد و کشور از لحاظ فرهنگی با بحران جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"مطبوعات ایران بررسی مقایسهای و آماری وضعیت انتشار مطبوعات بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه با شاخصهای منطقهای و جهانی و نشریات فارسی چاپ خارج علی بهرامپور اشاره مقاله حاضر در صدد پاسخگویی به این پرسش است که«آیا وضعیت انتشار مطبوعات کشور بعد از انقلاب اسلامی همراه با تحولات فرهنگی به وجود آمده در سطح جهان متحول و دگرگون شده است یا خیر؟» برای این منظور ابتدا به اختصار به تحولات به وجود آمده در عرصه فرهنگ و اجتماع(در سطح داخلی و خارجی)و تأثیر آن بر تقاضای کالای فرهنگی(که مطبوعات از جمله آن است)و روندهای جهانی در عرصه ارتباطات در دو دهه اخیر پرداخته شده و سپس سه محور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
بهطور خلاصه پاسخ مقاله حاضر به پرسش مطرح شده در ابتدای این نوشته،این است که در دو دهه اخیر تحولات شگرفی در سطوح داخلی و جهانی رخ داده که به سهم خود عرصه فرهنگ را در داخل کشور متأثر ساخته است اما این تحولات که سبب افزایش تقاضا برای مصرف،تغییر سلیقهها، تشدید شکافهای ارزشی و تنوع بازار محصولات فرهنگی شده است،پاسخ مناسبی از دولت دریافت نکرده است.
همچنین این آمارها نشان خواهد داد که آیا مطبوعات کشور در مقایسه با دیگر کشورها رشد و تحول قابل قبولی داشته است یا خیر؟برای این منظور ابتدا به تحولات به وجود آمده در سطوح جهانی و داخلی در حوزه فرهنگ و تأثیر آن بر تقاضاهای فرهنگی مردم و همچنین روندهای جهانی در عرصه ارتباطات میپردازیم و سپس چند محور را مورد بررسی قرار خواهیم داد."