خلاصه ماشینی:
"بنابراین،گرچه برخی اعراب غیر مسلمان واژه الله را نه تنها به معنای یک خدا در میان خدایان بلکه حتی به مثابه خدای برتر در سلسله مراتب خدایان به کار میبردند اما قرآن با تغییری دقیق در کاربرد سیاقی این واژه و بار کردن معنایی جدید بر آن،یعنی با حذف همه خدایان و قرار دادن مفهوم الله در مرکز دایره وجود،تغییری بسیار اساسی در جهانبینی عرب ایجاد کرده است.
چه بسا او از این رهگذر بهطور نیمهآگاهانه،عناصر بدیل در جهانبینی دینی خود را در قرآن پوشش داده باشد؛زیرا چگونه میتوان این موضوع را توضیح داد که در این تصویر کلی، عنصر اخلاقی کاملا تعقیب شده است؟دکتر ایزوتسو برای تأیید خود به گفته پروفسور سر همیلتون گیب استناد میکند که تفاوت اصلی میان توصیفات بهشت و جهنم که در اشعار جاهلی و قرآن آمده،این است که در قرآن آنها«با هسته اخلاقی بنیادین آموزه قرآنی پیونده خوردهاند».
پس از آن،مؤلف در مقدمه،دغدغههای اصلی خویش در کتابش را در این 5 نکته مطرح میکند؛1)نقل و روایت قرآن از قصه زنان یاد شده در کتاب مقدس از نظر ماهیت، فضا،مضمون،باورهای کلامی،آموزههای اخلاقی و مانند آن عمیقا اسلامی است؛2)مطالب مربوط به کتاب مقدس در تفاسیر اسلامی از اهمیت بسیار برخوردارند و به خوبی نشان میدهند که مفسران اولیه چگونه و تا چه اندازه این بخشها را اسلامی وانمود کردهاند؛3)تفاسیر اسلامی از آن جهت بسیار با ارزش هستند که تمام بحث و جدلهای عالمان مسلمان بر سر مسائل سیاسی و اجتماعی را در خود ثبت کردهاند؛4)نه تفسیر و نه هیچ یک از دیگر متون علوم قرآنی را نمیتوان به معنای تجزیه و تحلیل امروزی،«تفسیر»دانست."