Skip to main content
فهرست مقالات

افق خداشناسی در حکمت سهروردی

نویسنده:

(8 صفحه - از 14 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : سهروردی ، نور ، خدا ، نور الانوار ، اشراق ، افق خداشناسی در حکمت سهروردی ، خداشناسی ، فلسفه‌ی اشراق ، تشکیک ، حکمة الاشراق

خلاصه ماشینی:

"این مقاله سعی دارد،خداشناسی‌ سهروردی را از هر دو منظر بیان کند؛از یک طرف اثبات‌ نور الانوار و صفات او در حکمة الاشراق و از طرف دیگر، اثبات واجب الوجود و صفاتش در«تلویحات»،«الواح‌ عمادی»و دیگر آثارش. اکنون ممکن است این پرسش پیش آید که اگر مراتب انوار،تنهابه فاعل آن وابسته است و اختلافشان از این طریق‌ قابل توجیه است،در مورد نور الانوار چگونه می‌توان سخن گفت؟ سهروردی این‌گونه پاسخ می‌دهد که ملاک احتیاج به‌ علت،یا امکان است یا حدوث یا نقص و قصور در مرتبه‌ی‌ یک نور. سهروردی در هیاکل النور می‌گوید: «نفس که به ذات خود قائم است،بر حی قیوم الوجود ظاهر بذاته‌ دلالت کرده و آن نور الانوار و مجرد از اجسام و علائق اجرام‌ و به سبب شدت ظهور محتجب است»[مجموعه‌ی مصنفات، ج 3،1372:94]. در غیر این صورت،حق‌ تعالی در ذات خود نیازمند آن غرض برای حصول کمالی است که‌ اگر آن کمال نباشد،ذات حق کامل نیست. شهاب الدین ما را به این‌جا رهنمون می‌کند که اگر فعل خدا برای رسیدن به کمالی باشد،در این صورت کمال حق وابسته به‌ غیر است. جهان مادی به نظر سهروردی،بر ظلمت و تاریکی دلالت دارد که مقابل نور الانوار است و ذات الهی می‌تواند بدون این که تغییری در ذاتش داده شود، اشیای موجود را خلق کند. نظریه‌ی‌ تشکیک سهروردی علاوه بر اثبات نور الانوار،مدعی توحید فعل‌ حق نیز هست و به تبع آن،تنها مؤثر و فاعل حقیقی را خدا می‌داند و بقیه‌ی موجودات را پرتوی از ذات او(لاموثر فی الوجود الا هو)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.