خلاصه ماشینی:
"در مطالعهی هدفهای آموزش و پرورش یکی از موارد مهم ذکر شده:«آشنایی با فرهنگ و سنن جامعهی اسلامی ایران و شکوفا کردن ذوق هنری و حس زیبا شناسی و احترام به قانون و ایجاد عادت مطلوب برای رعایت آن»[ندیمی،16:1377]است که این مهم، با آموزش درست درس تاریخ امکانپذیر خواهد بود.
اما چه مقدار ما توانستهایم و یا میتوانیم،دانشآموزان خود را به درس تاریخ علاقهمند کنیم و آنها،چه توشهای از درس تاریخ برای سازندگی کشور گرفتهاند؟ در این راه خطیر،ما از چه روشی استفاده میکنیم یا باید استفاده کنیم؟و آیا استفاده از روشهای فعال تدریس،راهحل نهایی در تدریس درس تاریخ است؟ تحول در نظام آموزشی ما و تحول در آموزش درس تاریخ، ضرورتی انکار ناپذیر است،اما هدف از این تحول در آموزش درس تاریخ چه باید باشد؟آیا هدف تنها ایجاد انگیزهی بیشتر در دانشآموزان برای یادگیری و حفظ کردن تاریخ است؟آیا هدف افزایش درصد قبولی در این درس است؟آیا هدف تنها،مشارکت دانشآموزان در فرایند یاددهی یادگیری است؟...
اگر ما در درس تاریخ از روش سنتی تدریس و یا از روشهای نوین استفاده میکنیم،باید روح کنجکاوی،جست و جوگری و دنبال کردن دلایل،علتها و نتایج حوادث تاریخی و نقش آنها در زندگی حال و آینده را در دانشآموزان ایجاد کنیم.
چه باید کرد؟در این زمان است که هنر معلمی به کار میافتد و معلمی موفق خواهد بود که با توجه به امکانات بسیار محدود موجود و با تمامی مشکلات در راه تدریس، با ترکیبی از روشهای گوناگون تدریس،دانشآموزان را متوجه درس تاریخ و نقش آن در آیندهی کشور کند و ضمن ایجاد روحیهی نشاط و پرسشگری،ذهن آنها را برای ایجاد و ارتباط بین فضای تاریخی گذشته با فضایی که اکنون هستند،آماده سازد."