چکیده:
معرفت دینی معرفتی است که از متون مقدس دینی به دست می آید و بر اساس آن شکل می گیرد. یکی از عناصر مهم در این معرفت دیدگاهی است که متن مقدس درباره زنان دارد. در این مقاله برای اطلاع از دیدگاه دینی پیروان قرآن و کتاب مقدس درباره ی زنان به این دو کتاب رجوع کرده و داستان آفرینش و به ویژه هبوط انسان را مدø نظر قرار داده ایم و با مقایسه ی مضامین دو روایت مذکور در قرآن و کتاب مقدس کوشیده ایم تا با نشان دادن وجوه مشترک و اختلاف آن٬ تاثیرات و لوازم و نتایج هر یک از دو روایت را در اندیشه ی پیروانشان به تصویر بکشیم و احیاناð ریشه های بدبینی و بی مهری به زنان را در جوامعی که تحت تاثیر روایت کتاب مقدس بوده اند روشن سازیم.
خلاصه ماشینی:
"مثلاباید دید که این کتاب چه تصویری از خدا ارائه میدهد و این تصویر بیشتر مذکر استیا مؤنث؟و یا رمز جفت آفریده شدن هرچیز،و نیز انسان،چیست؟داستان آفرینش وهبوط چگونه روایت شده است و نقش و سهم زن در این وقایع چگونه ارزیابیمیشود؟یا جایگاه اجتماعی و وظایف خانوادگیای که این کتاب برای زنان قائل استکداماند؟ در این مقاله به سراغ داستان آفرینش و هبوط میرویم،و در پی آنیم که با بررسی وتبیین نقش زن در این داستان،و مقایسۀ دیدگاههای قرآن و کتاب مقدس در این باب،نشان دهیم که این دو روایت تا چه حد باهم سازگار بوده و در چه مواردی باهماختلاف دارند و نتایج و لوازم دیدگاههای این دو کتاب در اندیشۀ پیروانشان چه بودهاست.
در آیات فوق در همه جا دربارۀ آدم و حوا-باهم-سخن به میان آمده و خدا بههردو رخصت میدهد که از رستنیهای بهشت تناول کنند و هردو را از میوۀ درختخاصی نهی میکند و شیطان هردو را وسوسه میکند و هردو از درخت میچشند واندامهای ناخوشایندشان آشکار میشود و با برگها آن اندامها را میپوشانند و خدا هردو را مورد عتاب قرار میدهد.
وا در کتاب مقدس دربارۀ خلقت انسان در عهده عتیق آمده است:«پس خدا آدم را به صورت خود آفرید.
قرآن نه فقطفریبخوردگی را به آدم و حوا،باهم نسبت میدهد و میگوید:«ای آدمیزادگان،شیطان شما را نفریبد،چنانکه پدر و مادرتان را از بهشت بیرون کرد»(اعراف:27)،بلکهدر دو جا به صراحت هرچه تمامتر آغاز فریبخوردگی را خود آدم میداند،نه حوا:«پس شیطان آدم را وسوسه کرد و گفت:ای آدم!تو را به درخت جاودانگی و ملکی کهاز میان رفتنی نیست راهنمایی کنم؟..."