خلاصه ماشینی:
"گیرم کتب عرفانی و فلسفی را از بازار به منزل و از محلی به محلی انتقال دادی, یا آنکه نفس خود را انبار الفاظ و اصطلاحات کردی و در مجالس و محافل آنچه در چنته داشتی, عرضه کردی و حضار را فریفته معلومات خود کردی و با فریب شیطانی و نفس اماره خبیث تر از شیطان, محموله خود را سنگین تر کردی و با لعبه ابلیس, مجلس آرا شدی و خدای نخواسته غرور علم و عرفان به سراغت آمدـ که خواهد آمد ـ آیا با این محموله های بسیار به حجب افزودی یا از حجب کاستی؟)17 حجاب فلسفه و برهان; حجاب اکبر در دیوان اشعار حضرت امام (ره) به بیت های بسیاری بر می خوریم که در آن ها از (حجاب فلسفه) که خود او از آن به (حجاب اکبر) تعبیر کرده, با طنز و طعنه, نقد و نکوهش شده است: ـ آنان که به علم فلسفه می نازند بر علم دگر به آشکارا تازند ترسم که در این حجاب اکبر آخر سرگرم شوند و خویشتن را بازند18 ـ فاطی که فنون فلسفه می خواند از فلسفه فاء و لام و سین می داند امید من آن است که با نور خدا خود را ز حجاب فلسفه برهاند19 امام (ره) چشم فلسفه را در دیدن حقیقت نابینا می داند و معتقد است که با چنین چشمی نمی توان روی جمیل یار را دیدار کرد: ـ با فلسفه ره به سوی او نتوان یافت با چشم علیل کوی او نتوان یافت20 در کتاب گران سنگ شرح چهل حدیث نیز حضرت امام (ره) در توصیف (صدیقین) به (حجاب برهان) اشاره می کند و معتقد است که صدیقین کسانی هستند که از (حجاب غلیظ علم و برهان) رسته اند و علوم آن ها از جنس تفکر نیست:(هیهات که علوم آن ها از جنس تفکر باشد, یا مشاهدات آن ها را با برهان و مقدمات آن مشابهتی!"