خلاصه ماشینی:
"البته این امر شاید آنقدر بدیهی و مسلم به نظر برسد که در خصوص ضرورت وجود آن نیازی به بحث و گفتگو احساس نگردد،لیکن لازم به یادآوری است که متأسفانه بنا به علل مختلف مسئله مسئولیت بین المللی ناشی از خسارات زیستمحیطی همانند برخی دیگر از موضوعات محیط زیستی با گذشت زمان بسیار طولانی و فراز و نشیبهای فراوان وارد قلمرو قواعد حقوق بین المللی گردیده است.
در عین حال در سالهای اخیر در زمینههای گوناگون تحولات زیادی در حوزه مسئولیت بین المللی ناشی از خسارات زیستمحیطی رخ داده که جای بحث و بررسی فراوانی دارد و در جهت کارآمدتر کردن هرچه بیشتر نظام مسئولیتی در عرصه محیط زیست باید این تحولات و نوآوریها بیشتر شناخته شده و مورد استفاده قرار گیرد.
بعنوان نمونه با وجود آنکه کنوانسیون بازل مقررات نسبتا جامعی در مورد مسئولیت افراد پیشبینی نموده است لیکن مشکلات و چالشهای فراوانی بر سر راه عملی شدن مقررات کنوانسیون در این مورد وجود دارد ازجمله مهمترین این مشکلات میتوان از موارد زیر نام برد: اولا پذیرش مسئولیت برای بخش خصوصی در ارتباط با حمل و نقل فضولات آلودهکننده مستلزم درگیر نمودن سیستمهای حقوقی ملی در جهت تضمین انجام تعهدات ناشی از کنوانسیون برای بخش خصوصی است.
اما بدون تردید باید پذیرفت که حد اقل در خصوص بخش خصوصی عدم وجود یک ساختار متمرکز و فرا ملی عاملی مهم و مؤثر در فرار آنها از انجام تعهداتشان بوده و در آینده نیز موجب افزایش حمل و نقل و تجارت غیر قانونی فضولات آلوده کننده گردیده تا جایی که شاید چندان دور از واقع نباشد اگر گفته شود تلاشهای جامعه بین المللی فقط منجر به ایجاد یک سیستم ممنوعیت حمل و نقل و تجارت فضولات آلودهکننده گردیده بدون هیچگونه کنترل مؤثر بر روی آن."