Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تجربه شصت ساله نظام دانشگاهی ایران

نویسنده:

(12 صفحه - از 99 تا 110)

خلاصه ماشینی:

"بی‌گمان مهمترین هدف بنیانگذاران دانشگاه،آموزش علوم جدید برای تربیت متخصصین و مدیران و معلمان بود اما درعین‌حال شناخت علمی میراث فرهنگی ایران و انتقال آن به نسل‌های جوان‌ را نیز به عهده گرفت و اشاعه زبان فارسی و غنی کردن آن یکی از دستاوردهای مهم این دانشگاه در چند دهه‌اخیر بوده است. برای ایجاد دانشگاه‌ها و مدارس عالی سرمایه‌گذاری مهمی لازم است که همواره دولت و بخش‌ عمومی امکان آن را ندارد و اگر هم بخش خصوصی در این راه سرمایه‌گذاری کند هزینه تحصیلی چنان بالا خواهد رفت که تنها عده قلیلی از فرزندان طبقات مرفه و ثروتمند امکان ورود به آموزش عالی را خواهند داشت. در برابر این نیازها و مشکلات چه باید کرد؟مهمترین موضوع انتخاب هدف است:آیا دانشگاه‌ محل حفظ و انتقال میراث علمی و فرهنگی است؟آیا دانشگاه محل تولید علم و فن جدید و انتقال‌ آنست؟آیا دانشگاه محلی برای آماده کردن افراد جهت حرفه‌های گوناگون است؟ می‌توان دلایلی برای قبول و یا رد هریک از این اهداف ارائه داد اما واقعیت آن است که هر جامعه‌ای در هر مرحله‌ای از زمان دارای نیازمندی‌های خاصی است که باید آموزش عالی جوابگوی آن‌ باشد بدون آنکه وظیفه اصلی دانشگاه یعنی تولید علم و نوآوری،فراموش شود. هرچند آموزش عالی خصوصی در برخی کشورها،خصوصا در ایالات متحده امریکا پر ثمر بوده است اما در غالب کشورها هنوز دانشگاه‌ها و برخی مدارس عالی‌ معتبر با بودجه عمومی اداره می‌شوند و شاید صلاح آن باشد که در ایران نیز این روش ادامه یابد ولی این‌ امر مانع از آن نیست که مدارس عالی خصوصی با شرایط خاص تأسیس شوند و برنامه و میزان پرداخت‌ هزینه تحصیلی آنها تحت نظر دولت باشد."

کلید واژه های ماشینی:

دانشگاه ، آموزش عالی ، آموزش ، ایران ، مدارس ، دانشجویان ، نظام دانشگاهی ایران ، تجربه شصت‌ساله نظام دانشگاهی ، مدارس عالی ، استادان


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.