Skip to main content
فهرست مقالات

فروشگاه های زنجیره ای رفاه: ضرورت اجتماعی یا ابزار اقتدار سیاسی

گزارشگر:

(10 صفحه - از 19 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : فروش، فروشگاه زنجیره‌ای رفاه، سیاسی، دی، دولت، توزیع، شهری، شبکهء توزیع، بازار، توزیع کالا

خلاصه ماشینی:

"نطق آقای هاشمی در روز افتتاحیه و نیز عکس العمل‌های شدیدی که نسبت به تأسیس اولین‌ فروشگاه زنجیره‌ای نشان داده شد،آشکار ساخت که تأثیر این مراکز فروش بر شبکهء توزیع کشور مهم‌ترین جنبهء اجتماعی تأسیس آنها خواهد بود. بدین ترتیب آشکار شد که برنامهء تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای که برآمده از نیاز جامعهء مدرن‌ شهری بود برای دولت به منزلهء اهرمی اساسی جهت کنترل شبکهء توزیع و قیمت‌ها یعنی یکی از مهمترین عوامل تضمین آرامش اجتماعی به حساب می‌آمد. درعین‌حال به دلیل جلب امکانات مالی وسیع‌تر و همچنین به احتمال قوی برای مقابله‌ با استدلال کسانی که ایجاد این فروشگاه‌ها را خارج شدن انحصار توزیع از دست گروهی و به دست‌ گرفتن آن توسط دولت می‌شمردند،تغییری در برنامهء اولیه پیش‌آمد و«نزدیک به زمان بهره‌برداری از فروشگاه شهرداری تهران در پارکینگ بیهقی بود که مسئلهء ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای جدای از شهرداری تهران و با مشارکت مردمی مطرح شد»32. بدین ترتیب و باتوجه به اینکه واگذاری اکثر سهام‌ شرکت رفاه به مردم آخرین قدمی بود که دولت در جهت رضایت مخالفان برداشت،برای این افراد مسلم شد که برای حفاظت انحصار خویش بر شبکهء توزیع کالا راه دیگری را باید پیش گیرند. گروه اکثریت مجلس پنجم که پیش از این نیز پشتیبانی خود را از صاحبان شبکهء سنتی توزیع کالا در کشور نشان داده بود،با تجربهء فروشگاه‌های‌ رفاه در لزوم به دست گرفتن انحصار قدرت سیاسی مصمم‌تر گشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.