خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) اخلاق کانت:قابلیتها و ظرفیتهای کاربردی رویکرد جامعه جهانی به اخلاق کانتی بخش پایانی سید علی محمودی در بخش نخست این گفتار،آوردیم که خرد در نگاه کانت،خود بنیاد است و فقط از قوانینی پیروی میکند که خود انسان آنها را وضع کرده باشد.
آیا براساس فلسفه اخلاقی کانت،تمامی حرکتها و رفتارهایی که شاید اسم آن را سیاستورزی یا در برخی موارد مصلحتگرایی میگذاریم،به کلی نفی و رد میشود یا این که برای رسیدن به آرمانشهر برخی از مصلحتگراییها از نگاه اخلاقی،میتواند توجیهپذیر باشد؟ میخواهم بدانم از دیدگاه اخلاقی،آیا همه حرکات و رفتارها که گاه نام سیاستورزی میگیرند و بعضی اوقات هم مصلحت بر اخلاق صرف میچربد،رد میشوند یا نه؟ آیا ما میتوانیم به این حرکات ادامه دهیم و آیا این رفتارها برای رسیدن به آرمانشهر، توجیهپذیر هستند؟ به نظر میرسد براساس تجربه حکمرانی در جهان امروز،سیاستورزی نمیتواند از نفعطلبی فاصله بگیرد؛اما اگر بخواهیم واقعبین باشیم،همه این است که تا چه اندازه اخلاق بر سیاستورزی تاثیر میگذارد و تا چه اندازه سیاست از اخلاق دور میافتد؟بازتاب این تاثیرگذاری و دوری را میتوان در تاریخ تحولات ملی و بین المللی مشاهده کرد.
اکنون با توجه به اخلاق وظیفهگرایی که کانت مطرح میکند، میخواهم بدانم در قرن هجدهم،در آن شرایط عدم آرامش در اروپا،چگونه کانت اخلاق وظیفهگرا را مطرح کرده است؟آیا کانت برپایه اتفاقاتی که در آن دوران در غرب افتاده و آنها را نامطلوب میدانسته، به چنین دیدگاهی رسیده است؟با این تاکید که شما فرمودید اخلاق وظیفهگرا ممکن است بهطور کامل در جهان جامه عمل نپوشد و فقط یک نظام ایدهآل اخلاقی را برای آینده نشان دهد."