چکیده:
آنچه از نظر خوانندگان گرامی میگذرد ترجمه یک فصل از کتاب تاریخ دینشناسی تطبیقی اریک شارپ است.این کتاب نخستین بار در سال 1975 در لندن منتشر شده و سیزده فصل دارد.عناوین فصلهای این کتاب عبارتند از: 1-پیشینه دینشناسی تطبیقی،2-هرکه فقط یک چیز بداند هیچ نمیداند،3-داروینیسم آن را امکانپذیر ساخت،4-توتمیسم و جادو،5-برخی از انواع تجربه دینی،6-در جستجوی شناخت نظری،7-دین بماهودین و دین تطبیقی،8- فرهنگ و تاریخ،9-دین و ناخودآگاه،10-پدیدار شناسی دین،11-درباره گفتوگوی ادیان، 12-بیست سال مناقشه بین المللی،از 1950 تا 1970،13-از دینشناسی تطبیقی تا مطالعات دینی.این کتاب در سال 1976 م به چاپ دوم رسیده و فصل ترجمه شده از این چاپ انتخاب شده است.او در پیشگفتاری که بر چاپ نخست این کتاب نوشته میگوید:((این کتاب از مجموعه درسگفتارهایی که برای دانشجویان دانشگاههای منچستر و لنکستر عرضه شده،فراهم آمده و من در نوشتن آن تلاش کردهام تا جایی که مقدور است نیازهای دانشجویان را لحاظ کنم))شارپ مطالعه ادیان را همچون مطالعه اقتصاد،علوم تجربی،تاریخی و...امری ضروری تلقی میکند و از این رهگذر به خوانندگان این کتاب توصیه میکند که با رعایت جانب انصاف و بیطرفی و بدور از هرگونه پیشداوری و ارزش داوری در حق سایر ادیان،به مقایسه آنها همت گمارند. او با در نظر داشتن چنین هدفی در این مقاله با به دست دادن گزارشی جامع از فعالیتهایی که در راستای نزدیکسازی و درک متقابل پیروان ادیان گوناگون انجام گرفته،بر آن است تا به این پرسش که آیا گفتوگوی ادیان کاری شدنی است یا نه؟پاسخ دهد.شارپ با نام بردن از افرادی نظیر ماکس،مولر،جیمز فریزر،اتو،راداکریشان و.. آنها را انسانهایی آزاداندیش میداند که فقط به حقیقت سرسپرده بودند و همه تلاش آنها این بود که اندیشمندان ادیان را گردهم آوردند و از دیدگاههای آنها در جهت صلح و امنیت و آرامش جهانی استفاده کنند.او در ادامه مقاله به دیدگاه سنتگرایانی چون کوماراسوامی،فریتیوف شوان، رنهگنون که از حکمت خالده و وحدت متعالی ادیان دم میزنند،اشاره میکند و نظر برخی از مخالفان این مکتب،مخصوصا آر.سی.زئنره،را نیز مطرح میکند.
خلاصه ماشینی:
"او که ارتباط نزدیکی با پیروان کلیسای یکتاپرستان و پروتستانهای انجیلی داشت کتابی را با نام دستورات اخلاقی عیسی[ع]راهنمایی به سوی صلح و شادی در سال 1820 میلادی منتشر کرد و هنگامی که مبلغان پروتستان انجیلی به مواضع او حملهور شدند با جیمز فریزر (به تصویر صفحه مراجعه شود) *در مجمع بعدی که در سال 1897 میلادی در استکهلم و در سال 1900 میلادی در پاریس برگزار شد،شاهد این هستیم که طرفداران دینشناسی تطبیقی به تدریج بر دیگران تفوق یافتند و این رشته را به یک علم تاریخی محض تبدیل کردند راما کریشنا(1886- 1834 میلادی)در مساعی خود برای بررسی همه ابزار در دسترس در مسیر نیل به بصیرت روحانی،هرآنچه را که به نظر اسلام و مسیحیت ساوهانا[راههای روحانی رسیدن به خدا]تلقی میشد،آزمود؛او عیسی[ع]و محمد[ص]رادر خواب دیده و مدعی شده بود که اختلافات میان روشهای روحانی اعتبار واقعی ندارند* (به تصویر صفحه مراجعه شود) رودلف اتو تمام توان به دفاع از خودش برخاست.
آنها حول یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری میکنند22 باور به اینکه در تاریخ عقاید ویرایش متأخرتر این کتاب[دین در شرق و غرب]مرجع تحسین برانگیزی برای گزارش لیمن در سال 1932 میلادی با عنوان تبلیغات تجدید نظر شده به شمار رفته،مهم است.
ما به گونهای فشرده و موجز خطوط کلی سنتی را که در این مواجهه بسیار درگیر بوده،ترسیم کردهایم و به آن نوع مخالفتی که این سنت برانگیخته به صورت غیرمستقیم اشاره کردهایم،اما باید اذعان کنیم که جریان افکار عمومی به مدت چندین سال قویا به نفع«گفتگو» رقم خوده است* (به تصویر صفحه مراجعه شود) * عیان ساخت و ثانیا با گردهم آوردن این نظامهای دینی در کنار یکدیگر سبب پدید آمدن همدلی،هماهنگی و روابط دوستانه عمیقتر در میان آنهاشد."