چکیده:
وقف؛نمادی از روح خیرخواهی،همکاری و همزیستی و عطوف انسانی،برخاسته از دیدگاه والا و ایمان است.وقف،ثروت و دارایی را بسان چشمهیی همیشه جوشان میسازد،که هرگز از فیضان و جوشش باز نمیایستد و برای همیشه روزگار خیر و برکت را بر بستر زمان و اجتماع جاری میسازد و صاحب خویش را از بهرههای عظمی برخوردار میکند. سنIت نیکوی وقف،یکی از مصداقهای آشکار نیکوکاری و خیرخواهی است که انسان،با بهرهگیری از آموزههای پیامبران،از دیرابز آن را بنیان نهاده و در صحنه حیات اجتماعی،به ودیعت گذاشته است. در وقف،دو بعد خود دوستی و نوعدوستی انسان،به منصه ظهور میرسد. وقف یکی از نیکیهای سترگ و همیشه سودرسان است که از نظر اخلاقی،بارزترین تجلی روحیه همیاری اجتماعی و پیشی گرفتن در نیکیها شمرده میشود.وقف عملی نیک،مصداق روشنی از تعاون، بخششی بدون منت و احسانی به دور از تحقیر دیگران است. پول در مقایسه با دیگر اموال منقول،از امتیازات مهمی برخوردار است و با توجه به اینکه،فقه وقف را در صورتی صحیح میداند که عین موقوفه در اثر انتفاع از بین نرود،فقها در وقف درهم و دینار و به تبع آن پولهای امروزی،اختلاف نظر دارند؛اما وقف این دو را-به شرط بقای اصل در صورت انتفاع-صحیح میدانند.
خلاصه ماشینی:
"پول در مقایسه با دیگر اموال منقول،از امتیازات مهمی برخوردار است و با توجه به اینکه،فقه وقف را در صورتی صحیح میداند که عین موقوفه در اثر انتفاع از بین نرود،فقها در وقف درهم و دینار و به تبع آن پولهای امروزی،اختلاف نظر دارند؛اما وقف این دو را-به شرط بقای اصل در صورت انتفاع-صحیح میدانند.
حقیقت این است که میتوان با رعایت همه جوانب وقف،از جمله موازین شرع و اهداف واقفان، سرمایههای عظیم وقف را نیز همانند دیگر سرمایهها در جریان فعالیتهای تولیدی و خدماتی قرارداد و آنها را ز حالت رکود،به حالت تحرک و پویایی هدایت کرد تا به این وسیله به رشد و توسعه و استقلال اقتصادی (و سیاسی)کشور کمک شایان و قابل توجه باشد و همچنین بر سرمایههای اوقاف افزوده شود که این امر یقینا در راستای اهداف واقفان است.
همانگونه که اگر دولت،پولی را از اعتبار ساقط کند و پول دیگری را با واحدی متفاوت از واحد پیشین اعتبار دهد و به مردم معرفی کند و مردم نیز آن را در معاملات خود به کار گیرند،عرفا مالیت یافته،به کارگیری آن در معاملات مشروع خواهد شد،این«واحد ارزش ملی» نیز،با اعتبار دولت و قبول و به کارگیری مردم در معاملات،مالیت مییابد و استفاده از آن مشروع خواهد شد،که این زمان بهتر است با توجه به شدت نرخ تورم تعیین شود.
در هر حال،حقیقت این است که میتوان سرمایههای عظیم وقف را نیز همانند دیگر سرمایهها،با رعیات همه جوانب وقف،موازین شرع و اهداف واقفان،در جریان فعالیتهای تولیدی و خدماتی قرارداد و آنها را از حالت رکود به حالت تحرک و پویایی هدایت کرد تا به این وسیله به رشد و توسعه و استقلال اقتصادی(و سیاسی)کشور کمک چشمگیر باشد و همچنین بر سرمایههای اوقاف افزوده شود که این امر بیگمان در راستای اهداف واقفان خواهد بود."