چکیده:
این مطالعه با هدف تحلیل بازاریابی زعفران در استان فارس و عوامل مؤثر بر صادرات زعفران در ایران صورت گرفت.بر اساس نتایج مشخص شد دو مسیر بازاریابی زعفران در استان فارس تولیدکنندگان،عطاریها،مصرفکنندگان با حاشیه کل 500 هزار ریال و تولیدکنندگان،عمدهفروشان،خردهفروشان، مصرفکنندگان با حاشیه کل 520 هزار ریال به ازای هرکیلو وجود دارد. هزینههای بازاریابی و سهم حق العمل کاران از هزینههای بازاریابی در مسیر اول به ترتیب 351 هزار ریال و 64 درصد به دست آمد.ارقام متناظر برای مسیر دوم به ترتیب 353 هزار ریال و 62 درصد محاسبه شد.ناکارایی قیمتی در مسیرها به ترتیب حدود 70 و 68 درصد است.ارقام ناکارایی فنی نیز برای دو مسیر یادشده به ترتیب 8/5 و 7/8 درصد میباشد.الگوهای حاشیه بازاریابی نیز نشان داد که قیمت خردهفروشی و هزینههای بازاریابی از عوامل مؤثر بر حاشیه بازاریابی هستند.همچنین نتایج تابع عرضه صادرات حاکی از آن است که صادرات زعفران ایران تا حدود زیادی تحت تأثیر قیمت جهانی قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از برآورد توابع حاشیه بازاریابی زعفران در استان فارس (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:نتایج نتحقیق *،**و***به ترتیب معنیدار در سطح 01،5 و 1 درصد همان طور که میدانیم در مدل اضافه بها دو متغیر هزینه بازاریابی که عبارت است از هزینه انجام خدمات در فاصله تولیدکننده تا مصرفکننده و قیمت خردهفروشی به عنوان عوامل مؤثر بر حاشیه بازاریابی قلمداد میشوند.
علامت ضرایب متغیرهای درآمد کل و قیمت خردهفروشی مشابه مدل اضافه بها در هردو تصریح ساده و لگاریتمی مثبت است اما از نظر اندازه ضریب و سطح اهمیت آماری میان این دو متغیر تفاوت قابل ملاحظهای مشاده میشود.
در مورد اثر منفی تولید بر حاشیه بازاریابی میتوان گفت بالا بودن سطح تولید،امکان عرضه محصول در بازارهای بزرگتر و افزایش قدرت چانهزنی را فراهم میکند به گونهای که تولیدکننده میتواند مانند یک عمدهفروشی عمل کرده و حلقه ارتباطی با مصرفکننده نهایی را تا حدودی کوتاهتر کند و از این طریق فاصله میان قیمت دریافتی خود و پرداختی مصرفکننده را کاهش دهد.
نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که تمامی متغیرها شامل متغیرهای تولید ناخالص داخلی،نرخ ارز،خالص صادرات ایران و نسبت قیمت جهانی به قیمت داخلی زعفران در سطح اطمینان 09 درصد ایستا هستند.
البته روند صادرات زعفران همان طور که در ابتدای این بخش نیز ذکر شد روندی صعودی بوده اما این روند از سایر متغیرهای مؤثر حاصل شده است زیرا اثر متغیر تراز تجاری فقط در سطح اطمینان 58 درصد از اهمیت آماری برخوردار است."