خلاصه ماشینی:
"وی در از نوروعشق مینویسد که روح«باید بر هرآنچه که گذراست،نپاید و به آنها چنان بیاعتنا باشد که گویی هرگز وجود نداشتهاند؛زیرا هدف او باید صعود بهبرترین مکان،یعنی ملکوت اعلی و یگانگی با پروردگار باشد (Prayer of a Soul Taken with Love,15) و در صعود از کوه کرمل ضمن اشاره به مکاشفهی حضرت داوود در معراجش،و اینکه وی خود را بهسان پرندهای تنها بر نوک بام دیده بود،در شرح و تفسیر ترکیب«نوک بام» (House-Top) -که بلندترین جای هر خانه است-بر این نکته تأکید میکند که پرواز تا نوک بام بهمعنی کشیدهشدن روح بهجانب بالا، بهبالاترین نقطه است.
برای بررسی این مفاهیم،نخست باید به شباهتهای سیمرغ و روح القدس اشاره کرد که از جملهی آنها میتوان بر فریشته بودن روح القدس و فریشتهگون بودن سیمرغ(نورانی بودن،فروشکوه داشتن،بالدار بودن)،صاحب الهام بودن آندو و انتقال آن بهدیگران(در مورد سیمرغ،در داستان زال و سیمرغ)و این نکته که سیمرغ، طایری قدسی است که در کوه قاف-جهان نور-سکنا دارد و با آوای عرشی خود،غفلتزدگان را بیدار میکند یاد کرد(همچنانکه روح القدس،برترین فریشتهی خداوند است و با وحی و الهام خود،انوار معرفت بهدل عارف میتاباند).
دیگر ویژگی پرندهی قدیس یوحنا-چنانکه در سرود روحانی میآورد-آن است که«بهنرمی و دلنشینی ترنم میکند»،سپس در ادامه میافزاید:«روح نیز بلادرنگ برای خدا چنین میکند؛ از آنروی که ثناهای او برخاسته از شیرینترین عشقند،برای او لذتبخشترین و در چشم خداوند، ارزشمندترینند»ودر از نور و عشق،در این زمینه مینویسد:«او(روح)باید بهدلنشینی در مکاشفه و در عشق عروس خویش(عیسای مسیح)ترنم کند."