چکیده:
در مقالهی حاضر نگارنده ابتدا به تبیین تفاوتهایی که میان دوران اسطورهای و دوران حاکمیت عقل و منطق وجود دارد، پرداخته است و سپس نشان داده که اسطورههای دوران کودکی ملتها،با تفاوتهایی در دورههای معاصر نیز مورد استفاده قرار میگیرند و اصولا توجه به اساطیر و بهرهگیری از آنها لازمهی تفکر معاصر و بخصوص تخیل شاعرانه است. برای دستیابی به هدف نهایی مقاله،نویسنده کارکرد اسطورههای ملی و مذهبی دنیای باستان را در شعر حماسی جنگ تحمیلی پیگیری نموده و نشان داده که چگونه اسطورهها با تحولی که در ظاهر،ساختار معانیشان میپذیرند،همواره به زندگی خود ادامه میدهند.
خلاصه ماشینی:
"باید به جدایی و تفاوت میان دوران اسطورهای(پیش منطقی Prelogos )ایران و
پیدا کردهایم،و نیز مهمتر اینکه دیگر این نیرو و قدرتها را حقیقی نمیدانیم و
دوران اسطورهای انسانها،دوران کودکی آنها است و فرار کردن از آن نه
با رویکرد انسان از دوران اساطیری به دوران شناخت و منطق،گاه این بن
یاد کرد پیشین کمترین کاربرد اسطورههای گذشتهی ایران در دوران بلوغ
مانند تصور آنها از هستی و آفرینش،از منابع قدرتها(که به طور عموم خدا نامیده میشدند و بیشتر این خدایان پدیدههای طبیعی ای چون رعد وبرق و...
با رویکرد دیگر به اسطورههای دوران مزدیسنان و پیش از
ایرانیان باستان نیز شاعرانی بودند که با برخوردهای احساسی نسبت به
خشم آنها از ظلم بیدادگر شعلهور بود و در شعر بازتاب پیدا میکرد،به یاد
برای حفظ سرزمین خود،دلاوریها از خود نشان دادند و قهرمانها پدید آمد که
حماسه آفرینان دورهی جنگ تحمیلی عراق بر ایران نیز در شعر شاعران
برخوردهای احساسی نسبت به اطراف خود بوده است.
به رستم بگو:ای جهان پهلوان هنرمند و رزم آور و پرتوان تو بودی به گردان ایران امید دریدی جگرگاه دیو سفید
این شاعران،پارهای از باورها و اسطورههای باستانی ایران در آنها نیز به چشم
شاعر معاصر چه میبود؟شاعران دفاع مقدس در جنگ تحمیلی عراق بر ایران،
نیز میتوان در شعر معاصر دفاع مقدس یافت که به پارهای از آنها در این
در سینه سوز آذر برزین گذارید14یاد کرد از دیگر اسطورههای ایران باستان:
براساس آنچه گفته شد،میتوان گفت که اسطورههای ایران باستان یکی از
آنها در بیشتر مجموعه اشعار دفاع مقدس آمده است."