چکیده:
ارتباط دانشگاه / صنعت: ضرورت گریزناپذیر
مرتضوی سعید*
* دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی
این مقاله با استفاده از آموزه های برگرفته از نظریه های مرتبط با آموزش عالی، از جمله نظریه بازاریابی روابط، نظریه وابستگی منابع، نظریه حرفه ای گرایی و بر ساخته سرمایه های فکری به لزوم ارتباط بین دانشگاه و صنعت و چگونگی شکل گیری و مدیریت این ارتباط پرداخته است. منافع دو جانبه حاصل از این ارتباط و موانع موجود در برقراری ارتباط موثر شناسایی و نشان داده شده است. ضرورت نیل به زبان مفاهمه (گفتمان) از جمله ساز و کارهای موثر در برقراری این ارتباط شناخته شده و بر فعالیتهای مشترک تحقیقاتی و حضور بیشتر اساتید در عرصه واقعی کار، تاکید گردیده است. نقطه ورود برای تعمیق ارتباط بین دانشگاه و صنعت، همکاریهای دوجانبه در قالب برنامه ریزی آموزشی، با تاکید بر کاربردی بودن محتوی برنامه های معرفی شده و با بر شمردن برخی راهکارهای مقطعی و کوتاه مدت، تحکیم و توسعه ارتباط پایدار بین دانشگاه و صنعت به انجام مطالعه ای جامع و مبتنی بر رویکرد مدیریت راهبردی پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
پدیده جهانی شدن1و به تبع آن نیاز به کسب مزیت رقابتی2در ورود به عرصههای گوناگون در سطح منطقهای،ملی،بین المللی،و جهانی بهویژه در حوزه علم و فناوی،تاکید بر توازن در انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی-توسعهای،وجود تنوع در ترکیب جمعیت دانشجویی و همگانیشدن آموزش عالی در حرکت از نخبهگرایی3به تودهگرایی4،تحول بنیادین نسبت به شیوههای آموزش و یادگیری در موسسات آموزشی بهویژه تاکید بر یادگیری مادام العمر همراه با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظهور دانشگاههای مجازی5،ضرورت دستیابی به منابع جدید و متنوع مالی و پایدارسازی این منابع به منظور حمایت از -------------- (1)- Globalization (2)- Competetive (3)- Elaite-Oriented (4)- Mass-Oriented (5)- Virtual University فعالیتهای مرتبط با وظایف دانشگاهها و...
در مطالعهای انجام شده توسط"هالسی"اشاره شده است که بریتانیا بیش از سایر مناطق در جهان نسبت به برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت از خود تمایل و جدیت نشان داده است(203,5991) وی علت پیشگامی بریتانیا در این زمینه را انقلاب صنعتی میداند که از نیمه دوم قرن هیجدهم ابتدا از انگلستان آغاز و در زمانی کوتاه به فرانسه،و بلژیک سپس به آلمان و آمریکا گسترش یافت و در اواخر قرن 91 و اوایل قرن 02 با فراهم آوردن رقابت صنعتی بین کشورها و صنایع داخلی به ایجاد دانشگاههای فعال در ارتباط با نیاز به وجود آمده،منجر شد.
تاکید بر ظرفیتسازی برای حرکت به سوی خودگردانی و استقلال انشگاهها به سبب اعمال سیاستهای خصوصیسازی و کاهش یارانهها و حمایتهای دولت از دانشگاهها بویژه در انگلستان با روی کار آمدن دولت محافظهکار"تاچر"، دانشگاهها را به سمت یافتن منابع جدید مالی برای استمرار فعالیتهای خود تحت فشار قرار داد(شرایطی که امروز دانشگاههای کشور ما نیز با آن مواجه میباشد)و ارتباط با صنعت و تجارت بعنوان بهترین سازوکاری شناخته شد که انجام آن موجبات ایجاد حاشیه ایمنی برای دانشگاهها را به همراه داشت.