چکیده:
بررسی وضعیت وب سایت های ایرانی بر اساس معیارهای عمومی ارزیابی
خالقی نرگس,داورپناه محمدرضا
شبکه جهانی وب به عنوان رسانه ای کار آمد به منظور تبادل اطلاعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... محسوب می شود. وب سایت های هر کشور به عنوان دروازه های اطلاعاتی اشاعه دهنده اطلاعات آن کشور و بیانگر میزان حضور اطلاعاتی آن کشور در شبکه جهانی می باشد. در این پژوهش، وضعیت وب سایت های ایرانی بر اساس معیارهای عمومی ارزیابی شامل: سازمان پشتیبانی کننده، نوع، هدف، زبان، نحوه دسترسی، موضوع، روزآمدی، نوع قلمرو، پیوندها و ارائه خدمات و امکانات به منظور شناخت و آگاهی از حضور اطلاعاتی ایران در شبکه وب، بررسی شده است. تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفت. 265 وب سایت به صورت تصادفی از 5 ابزار (سه موتور جستجو، راهنمای وب Iran Digest، و کتاب "راهنمای وب سایت های مشهور ایرانی و سایت های مشهور خارجی بر روی وب") انتخاب شدند و داده ها توسط سیاهه ارزیابی محقق ساخته، جمع آوری شد. نتایج نشان داد که اکثر وب سایت ها تحت مالکیت مراکز دولتی در تهران می باشند. اکثر وب سایت ها در ارائه موضوعاتی نظیر موضوعات علمی، فرهنگی، و همچنین در ارائه اطلاعات توسط پایگاه های اطلاعاتی و منابع الکترونیکی، بسیار ضعیف عمل کرده اند. بیش از 80 درصد آن ها به تاریخ روزآمدی و بیش از نیمی از آن ها به بیان اهداف خود، توجهی نداشته اند. به طور کلی می توان گفت در ارائه و اشاعه اطلاعات از طریق وب سایت ها برنامه ریزی مشخص و مدونی وجود نداشته است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش،وضعیت وبسایتهای ایرانی براساس معیارهای عمومی ارزیابی شامل: سازمان پشتیبانیکننده،نوع،هدف،زبان،نحوه دسترسی،موضوع،روزآمدی،نوع قلمرو،پیوند ها،و ارائه خدمات و امکانات بهمنظور شناخت و آگاهی از حضور اطلاعاتی ایران در شبکه وب، بررسی شده است.
مقدار p محاسبه شده(0/720- (p برای جدول شماره 2 نشان داد که بین میزان مشارکت سازمانهای دولتی و خصوصی در توسعه وبسایتهای ایرانی، تفاوت معنیدار وجود دارد و بخش خصوصی کمتر از بخش دولتی به اشاعه اطلاعات بر روی وب جهانگستر پرداخته است.
3. چه تفاوتی بین اهداف وبسایتهای دولتی و خصوصی وجود دارد؟ ابتدا براساس دادههای حاصل از سیاهههای ارزیابی وبسایتها مشخص شد که 54/7 درصد از وبسایتها،به ذکر اهداف خود پرداخته و 45/3 درصد نیز به این مهم توجهی نداشتهاند.
مقدار p محاسبه شده(0/000- (p درمورد جدول تقاطعی14 نشان داد که بهطور کلی بین هدفهای وبسایتهای دولتی و خصوصی تفاوت معنیدار وجود دارد.
مقدار p محاسبه شده(0/000- (p برای دادههای جدول 5 نشان داد که بین زبان ارائه اطلاعات در وبسایتهای ایرانی،تفاوت کاملا معنا دار وجود دارد.
جدول 6-توزیع فراوانی زبان در وبسایتهای ایرانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آمار ارائه شده در اینترنت هم نشان میدهد از آنجا که اکثر کاربران اینترنت از کشورهای آمریکا،کانادا و انگلستان میباشند،زبان رایج اینترنت،انگلیسی است.
جدول 7-توزیع فراوانی نحوه دسترسی به انواع وبسایتهای ایرانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همبستگی محاسبه شده(89%- (P ،برای کل دادههای جدول تقاطعی شماره 7 نشان میدهد که رابطه معناداری بین نحوه دسترسی به اطلاعات و نوع وبسایت،وجود ندارد.
جدول 9-توزیع فراوانی و مجذور کای خدمات و امکانات ارائه شده در وبسایتهای دولتی و خصوصی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 01.