چکیده:
در این تحقیق هدف اصلی شناسایی عوامل مهم افت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر اهواز در سال 81-1380 بوده است.از بین کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر اهواز که حد اقل یکبار در پایه سوم مردود شده بودند بطور تصادفی 200 نفر انتخاب شدند.برای جمعآوری اطلاعات از دو مقیاس سنجش علل افت تحصیلی و شاخص افت تحصیلی با 95 متغیر استفاده شده است.تحلیل عوامل نشان داد که 6 عامل قابل استخراج است.عوامل استخراج شده روی هم 43/8 درصد واریانس افت تحصیلی را تبیین میکرد.این عوامل به ترتیب واریانس تبیین شده عبارتند از:مسائل ناشی از معلم و تدریس،مسائل مربوط به خانواده،مشکلات ناشی از برنامهریزی درسی،مسائل مربوط به سلامت جسمانی و روانی دانشآموز،مسائل عمومی و مشکلات ناشی از مدیریت آموزشی،همه عوامل استخراجشده از پایایی و روایی رضایتبخشی برخوردار بودند.ضرایب همبستگی عوامل ششگانه با تعداد سالهای مردودی نیز در سطح مورد انتظار معنیدار بودند.
خلاصه ماشینی:
1-آیا میتوان عامل مهم شکست تحصیلی دانشآموزان را با روش تحلیل عوامل،شناسایی و دسته بندی نمود؟ 2-آیا عوامل شناسایی شده از پایائی و اعتبار رضایت بخش و معنی داری برخوردارند؟ 3-آیا ضرایب همبستگی چند متغیری بین عوامل مؤثر در افت تحصیلی و تعداد مردودیهای دوران تحصیل دانشآموزان بیشتر از ضرایب همبستگی ساده این عوامل با تعداد مردودی است؟ 4-بهترین پیشبینیکنندههای افت تحصیلی از میان مادههای عوامل مستخرجه کدامند و چه مقدار از افت را میتوانند تبیین کنند؟ روش تحقیق و تحلیل دادهها روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع علّی پس رویدادی است.
عوامل یا خرده مقیاسهای استخراجی به ترتیب عبارتند از: 1-مسائل ناشی از تعلم و تدریس 2-مسائل مربوط به خانواده دانشآموز 3-مشکلات ناشی از برنامهریزی درسی 4-مسایل مربوط به سلامت جسمانی و روانی دانشآموز 5-مسائل عمومی 6-مشکلات ناشی از مدیریت آموزشی مقدار ایگن و(درصد واریانس)محاسبه شده برای شش عامل مستخرجه در پرسشنامه علل افت تحصیلی عبارت بود از:عامل اول 12/46(22/8%)،عامل دوم 4/63(4/6%)،عامل سوم 3/02 (3/4%)،عامل چهارم 2/57(2/9%)،عامل پنجم 2/15(2/6%)و عامل ششم 2/63(2/5%).
ضرایب همبستگی بین تعداد مردودیهای دانشآموزان در دوران تحصیل با عوامل ششگانه عبارتند از:مسائل ناشی از معلم و تدریس(0/31 (r ،مسائل مربوط به خانواده دانشآموز(0/32 (r ،مشکلات ناشی از برنامهریزی درسی(0/32 (r ،مسائل مربوط به سلامت جسمانی و روانی دانشآموز(0/91 (r ،مسائل عمومی (0/31 (r مشکلات ناشی از مدیریت آموزشی(0/32 (r و یا کل عوامل باهم(0/22 (r همگی ضرایب بدست آمده در سطح حد اقل 0/50(به تصویر صفحه مراجعه شود) P معنیدار بودند.