چکیده:
شناسایی و دسته بندی عوامل فردی و سازمانی موثر بر استفاده از کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
بیگدلی زاهد,صباغی نژاد زیور
هدف اصلی این پژوهش شناسایی عواملی است که می توانند بر استفاده از کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز تاثیرگذار باشند. روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی - اکتشافی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ای محقق ساخته با طیف لیکرت استفاده شده است. جامعه جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز می باشد. کل جامعه مورد پژوهش 870 نفر بود که نمونه ای 290 نفری از این گروه انتخاب شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که دسترسی مستقیم مراجعین به کتب موجود در قفسه های کتابخانه های با 69.3 درصد، علاقه دانشجویان به مطالعه و استفاده از کتابخانه با 58.9 درصد و همخوانی شماره های بازیابی موجود در کارتهای برگه دان یا کامپیوتر با شماره های کتب موجود در قفسه با 56.4 درصد از مهمترین عواملی هستند که می توانند بر استفاده از کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز تاثیرگذار باشند. در ادامه با بکارگیری روش تحلیل عوامل این یافته ها در شش گروه به شرح ذیل تقسیم بندی شدند: گروه یک: عامل محیط، گروه دو: کتابداران و کتابخانه، گروه سه: منابع اطلاعاتی، گروه چهار: دسترسی به سایر امکانات، گروه پنج: علاقه و آگاهی دانشجویان، گروه شش: کمیت و کیفیت خدمات.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش نشان میدهد که دسترسی مستقیم مراجعین به کتب موجود در قفسههای کتابخانه با /3 96 درصد،علاقه دانشجویان به مطالعه و استفاده از کتابخانه با 85/9 درصد و همخوانی شماره های بازیابی موجود در کارتهای برگهدان یا کامپیوتر با شمارههای کتب موجود در قفسه با /4 65 درصد از مهمترین عواملی هستند که میتوانند بر استفاده از کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز تاثیرگذار باشند.
در ادامه با بکارگیری روش تحلیل عوامل این یافتهها در شش گروه به شرح ذیل تقسیمبندی شدند:گروه یک:عامل محیط،گروه دو:کتابداران و کتابخانه،گروه سه:منابع اطلاعاتی،گروه چهار:دسترسی به سایر امکانات،گروه پنج:علاقه و آگاهی دانشجویان، گروه شش:کمیت و کیفیت خدمات واژههای کلیدی: استفاده از کتابخانه،دانشجویا تحصیلات تکمیلی،دانشگاه شهید چمران اهواز،عوامل تأثیرگذار (1)-عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
همچنین با توجه به نظرسنجی که پژوهشگران(3831)در این رابطه از دانشجویان رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد یزد انجام دادند،مهمترین عوامل مؤثر بر استفاده از کتابخانه مرکزی آن دانشگاه ساکت نبودن محیط سالن مطالعه با 27%و بعد از آن به ترتیب به روز نبودن منابع کتابخانه با 07%،کمبود فضای سالن مطالعه با 66%،کمبود مجلات تخصصی کتابخانه با 26%و نبود امکان دسترسی به اینترنت و رفع نیاز اطلاعاتی با 06%شناسائی گردید.
پژوهش حاضر بر این است تا با نظرسنجی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز و با بررسی میزان استفاده آنان از کتابخانههای این دانشگاه،عوامل تأثیرگذار بر استفاده از کتابخانههای دانشگاه را شناسایی و از سوی دیگر پیشنهادها و راهکارهایی در راستای تقویت عوامل مثبت و رفع موانع استفاده از کتابخانه ارائه کند.
یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که 65/4 درصد جامعه مورد پژوهش معتقدند همخوانی شمارههای بازیابی با شماره آثار موجود در مجموعه به میزان«زیاد»میتواند بر استفاده از کتابخانه تأثیر بگذارد.