چکیده:
پایان درمان)کارایی روش بازسازی شناختی کاهش یافته ولی تاثیر روش حساسیتزدایی منظم همچنان ثابت باقی میماند. بین دو روش حساسیتزدایی منظم و بازسازی شناختی از نظر میزان اثربخشی،تفاوت معنیداری مشاهده نگردید.
خلاصه ماشینی:
گروه اول روش آموزش بازسازی شناختی به عنوان متغیر مستقل،به مدت 8 هفته بهطور منظم اجرا شد و بر روی گروه دوم نیز روش حساسیتزدایی منظم،همزمان با روش اول آموزش داده شد و در مورد گروه سوم که به عنوان گروه کنترل حضور داشتند هیچ نوع آموزشی ارائه نشد و در پایان از هر سه گروه پسآزمون اضطراب ریاضی به عمل آمد.
بررسی پسآزمون اضطراب ریاضی نیز نشان میدهد تعداد آزمودنیها نسبت به پیشآزمون تفاوتی نداشته ولی میانگین نمرات گروه اول و دوم(گروه آزمایشی بازسازی شناختی و حساسیتزدایی منظم)به ترتیب به 49/04 و 49/76 کاهش یافته است و میانگین نمرات گروه سوم(گروه کنترل)نسبت به پیش آزمون به 241/31 تغییر یافته است.
یافتههای بدست آمده نشان میدهد که پس از گذشت 2 ماه از درمان با روش بازسازی شناختی،کارایی این روش درمان در کاهش اضطراب ریاضی کاهش مییابد و اضطراب ریاضی آزمودنیها دوباره افزایش -------------- (1) Anxiety Questionnaire جدول 2:شاخصهای توصیفی،میانگین،انحراف استاندارد و خطای معیار میانگین گروههای شماره 1 و 2 و 3 آزمودنیها در 5 آزمون اجرا شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3:مقایسه اضطراب ریاضی آزمودنیها در پیشآزمون و پسآزمونهای گروه 1 با گروه 3 از طریق آزمون t دو گروه مستقل (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته است.
جدول 4:مقایسه اضطراب ریاضی آزمودنیها در پیشآزمون و پسآزمونهای گروه 2 با گروه 3 از طریق آزمون t دو گروه مستقل (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه 2 بیان میکند که«روش درمانی حساسیتزدایی منظم در دوره درمان باعث کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر میشود».
بنابر این فرضیه 2 مورد تایید قرار میگیرد و میتوان نتیجه گرفت که روش حساسیتزدایی منظم در دوره درمان باعث کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر شده است.