چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تحول شناخت اجتماعی و رابطه آن با طراز تحول شناختی در کودکان مقاطع مهد کودکی، پیش دبستانی و کلاس دوم مدارس ابتدایی شهر اصفهان انجام شده است. بدین منظور123 آزمودنی (61 پسر و 62 دختر) به صورت تصادفی و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از مهدهای کودک و مدارس ابتدایی 3 منطقه جغرافیایی شمال، مرکز و جنوب شهر اصفهان انتخاب شدند. اطلاعات لازم با استفاده از تکالیف نگهداری ذهنی سطح و طول پیاژه برای سنجش طراز تحول شناختی، و نیز تکالیف باور کاذب برای بررسی شناخت اجتماعی کودک جمع آوری گردید. نتایج تحلیل داده های پژوهش با روش های همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس نشان داد: شناخت اجتماعی در کودکان، از روندی تحولی پیروی می کند و افزایش این توانایی را با افزایش سن در کودکان تایید کرد (P<0.0001). علاوه بر این یافته ها حاکی از آن بود که بین شناخت اجتماعی و طراز تحول شناختی کودکان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد (P<0.0001). همچنین تفاوت معنی داری بین دو جنس از نظر متغیر های مورد بررسی مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
سمانه اسعدی1، دکتر شعله امیری2 دکتر حسین مولوی3 بررسی تحول شناخت اجتماعی ورابطه آن با طراز تحولشناختی در کودکان چکیده این پژوهش با هدف بررسی تحول شناخت اجتماعی و رابطه آن با طراز تحول شناختی در کودکان مقاطع مهدکودکی،پیشدبستانی و کلاس دوم مدارس ابتدایی شهر اصفهان انجام شده است.
علاوه بر این یافتهها حاکی از آن بود که بین شناخت اجتماعی و طراز تحولشناختی کودکان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (0/1000> P )همچنین تفاوت معنیداری بین دو جنس از نظر متغیرهای مورد بررسی مشاهده نشد.
جدول 1 توزیع نمونه در جامعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) ابزار گردآوری دادهها،در این پژوهش دو تکلیف نگهداری ذهنی طول و سطح پیاژه به منظور دستیابی به طراز تحولشناختی کودکان بوده است که با توجه به رده سنی آزمونیها انتخاب شدهاند.
جدول 2 میانگین و انحراف استاندارد نمرات گروههای سنی(تحصیلی)در شناخت اجتماعی و طراز تحولشناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اهدافی که در این پژوهش موردنظر بود سوالات پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.
با توجه به اینکه طراز تحولشناختی کودکان با استفاده از تکالیف نگهداری ذهنی سطح و طول پیاژه اندازهگیری شده است،مجموع نمرات هر آزمودنی در این دو تکلیف به عنوان نمره کلی او در شناخت مد نظر قرار گرفته است.
همچنین تعامل جنسیت و گروه نیز معنیدار نیست(0/736- P ، 0/354- F ) جدول 6 نتایج تحلیل واریانس تأثیر گروههای سنی و جنسیت بر نمرات طراز تحولشناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری انجام آزمون تحلیل واریانس نشان داد که توانایی شناخت اجتماعی در کودکان با افزایش سن،افزایش مییابد.