چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه تاثیر یادگیری مبتنی بر حل مساله گروهی و آموزش سنتی بر تفکر انتقادی دانشجویان آموزش معلمی می باشد. روش تحقیق از نوع شبه آزمایش و طرح دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بوده است. آزمودنی ها شامل 55 نفر از دانشجویان رشته های مختلف مقطع کاردانی آموزش معلمی (1385-1384) دانشگاه آزاد اسلامی سراب بودند که 30 نفر بعنوان گروه آزمایش برای یادگیری مبتنی بر حل مساله گروهی و 25 نفر به عنوان گروه گواه برای آموزش سنتی انتخاب گردیدند. ابزار بکار رفته در پژوهش، پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا بوده نتایج تحقیق نشان دادند که گرایش به تفکر انتقادی (مولفه های منظم و سیستماتیک بودن در پژوهش و کاوشگری و پختگی در قضاوت و داوری) در گروهی که با روش یادگیری مبتنی بر حل مساله گروهی آموزش دیده بودند نسبت به گروهی گواه که با شیوه سنتی آموزش دیده بودند بیشتر است. اما در سایر مولفه ها تفکر انتقادی (حقیقت جویی، کنجکاوی، تحلیلی بودن، اعتماد به خود و فکرباز) تفاوتی بین دو گروه وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت تفکر انتقادی در دنیای متحول کنونی (هالپرن 8891،دام و ولمن 4002،پاول،2991)و پایین بودن تفکر انتقادی دانشجویان(بهمنی و دیگران،4831،احمدی،2831،بابا محمدی و خلیلی،3831)مسئله پژوهش حاضر این است که: آیا با روش آموزشی مبتنی بر حل مساله گروهی میتوان بر گرایش و آمادگی تفکر انتقادی دانشجویان تاثیر گذاشت؟ پیشینه پژوهش مگنوسن و همکاران5(0002)اثر روش آموزش مبتنی بر پژوهش را بر روی توانایی تفکر انتقادی بررسی کردند و نشان دادند فراگیرانی که در فرم A تست تفکر انتقادی گلیزر نمرات پایین گرفته بودند پس از آموزش نمرات بالاتری گرفتند.
گارساید(6991)یک مطالعه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بر روی دانشجویان انجام داد و در صدد بود به این مساله پاسخ دهد که آیا بخث گروهی مهارتهای تفکر انتقادی را بشی از روشهای آموزش سنتی مانند سخنرانی ارتقاء میدهد و نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین تاثیر دو روش آموزش تفاوت معنیداری وجود ندارد.
ابتدا از بین کلاسهای مختلف دانشگاه که دانشجویان آنها درس روانشناسی تربیتی را بعنوان واحد درسی انتخاب کرده بودند،دو کلاس(52 نفری و 03 نفری)را انتخاب نموده و برای اطمینان از معادل بودن گروهها،معدل نمرات ترم اول دو گروه باهم مقایسه شد که معدل دو گروه تفاوت معنیداری نداشتند و علاوه بر این نمرات پیش آزمون مربوطی به آمادگی تفکر انتقادی آنان نیز باهم مقایسه و با آزمون تی مورد تحلیل قرار گرفت.
جدول 3:تأثیر رونش تدریسص سنتی بر مؤلفههای مختلف گر ایش به تفکر انتقادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول(5)مشاهده میشود میانگین تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه یادگیری مبتنی بر حل مساله گروهی با استفاده از آزمون t وابسته مورد مقایسه قرار گرفته است.