چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و بازدهی های رهبری ( مدل برنارد باس) مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه اصفهان است. روش تحقیق با توجه بهماهیت پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل 33 نفر مدیران گروه های آموزشی و 454 نفر عضو هیات علمی بود که با توجه به حجم محدود جامعه آماری مدیران گروههای آموزشی از روش سرشماری استفاده شده است، لیکن با توجه به تعداد اعضای هیات علمی و با توجه به اینکه درتحقیقات همبستگی، نمونه بایستی بین 75 تا 80 نفر باشد، لذا در این پژوهش از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم، نمونه ای به حجم 80 نفر انتخاب گردید. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش دو پرسشنامه قابلیت هیجانی و پرسشنامه رهبری چندگانه بود که به ترتیب با ضریب اعتبار Ra=0.90 و Ra=0.94 مورد استفاده قرارگرفت. یافته های پژوهش نشان داد که: 1) ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و بازدهی های رهبری R=0.360 بود که در سطح P<0.05 معنادار است. لذا، بین هوش هیجانی و بازدهی های رهبری رابطه معناداری وجود دارد، 2) ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و کوشش مضاعف R=0.371 می باشد که در سطح P<0.05 معنادار است. لذا، بین هوش هیجانی و کوشش مضاعف رابطه معناداری وجود دارد، 3) ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و رضایتمندی R=0.202 است که در سطح P<0.05 معنادار نمی باشد. بنابراین، بین هوش هیجانی و رضایتمندی رابطه معناداری وجود ندارد و 4) ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و اثربخشی 0.343=R است که در سطح P<0.05 معنادار می باشد. لذا، بین هوش هیجانی و اثربخشی رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
براساس این فرضیهی کلی،فرضیههای فرعی زیر مطرح میشود: 1-بین مؤلفههای هوش هیجانی(خودآگاهی،خودمدیریتی،آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی)و مؤلفههای بازدهیهای رهبری(کوشش مضاعف،رضایتمندی و اثربخشی)مدیران گروههای آموزشی رابطه وجود دارد.
در یک جمعبندی کلی میتوان چنین اظهار داشت که یافتهها حاکی از وجود رابطهی معنادار در سطح 0/050- P بین مؤلفههای زیر است: 1-بین آگاهی سازمانی و مدیریت تعارض با بازدهیهای رهبری با ضریب همبستگی 0/524- r و 0/383- r 2-بین هوش هیجانی و کمک به رشد دیگران با کوشش مضاعف با ضریب همبستگی 0/173- r 0/093- r 3-بین آگاهی سازمانی و مدیریت تعارض با رضایتمندی به ترتیب با ضریب همبستگی 0/063- r و 0/473- r 4-بین هوش هیجانی،خوشبینی و مدیریت تعارض با اثربخشی به برتیب با ضریب همبستگی 0/343- r 0/793- r و 0/024- r فرضیه 2-بین هوش هیجانی مدیران گروههای آموزشی با بازدهیهای رهبری آنان برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی(سن،سابقه خدمت،مدرک تحصیلی و مرتبه علمی)تفاوت وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری یافتههای حاصلی از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین مؤلفههای هوش هیجانی(خودآگاهی، خود مدیریتی،آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی)و مؤلفههای بازدهیهای رهبری(کوشش مضاعف،رضایتمندی و اثربخشی)با ضریب همبستگی 0/063- r رابطهی معنادار وجود دارد.
بررسیهای درون مؤلفهای رابطه بین مؤلفههای هوش هیجانی و کوشش مضاعف نشان میدهد که یافتههای پژوهش حاضر با تئوریهای هوش هیجانی گلمن(8991)و رهبری چندگانه باس و آولیو(5991)در زمینهی رابطهی خوشبینی در مؤلفهی(خود مدیریتی)،مؤلفهی(آگاهی اجتماعی)و مؤلفهی(مهارتهای اجتماعی)با کوشش مضاعف همسو بوده و با آن همخوانی دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1:مدل تحلیلی رابطه بین هوش هیجانی مدیر و بازدهیهای رهبری آن پیشنهادها نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین مؤلفه هوش هیجانی(خودآگاهی،خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی)و مؤلفههای بازدهیهای رهبری(کوشش مضاعف، رضایتمندی و اثربخشی)رابطهی معنادار وجود دارد.