چکیده:
پژوهش حاضر برروی نمونهای شامل 280 نفر دانشجوی دختر و پسر دانشگاه اصفهان انجام گرفت.این افراد از دانشکدههای هفتگانه دانشگاه اصفهان بهطور تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه محقق ساخته براساس پرسشنامه اضطراب کتابخانهای باستیک و انطباق با محیط فرهنگی دانشگاههای ایران و سؤالات بخش اضطراب منابع الکترونیک براساس سؤالات مورد نیاز محیط دانشگاهی ایران تهیه گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه اصفهان با منابع الکترونیک و میزان آشنایی آنها با کاربرد کامپیوتر پایینتر از حد معیار است،اما میزان اضطراب کتابخانهای و منابع الکترونیک در میان آنها در حد معمول است.مواردی از قبیل نظام مخزن کتابخانه،نقش عوامل جمعیتشناختی(مانند:سن،جنسیت)،و نقش عوامل دانشگاهی(مانند:سال تحصیلی)،و آشنایی قبلی با کامپیوتر در ارتباط با این موضوع نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
جدول 5:میانگین و انحراف معیار نمرات میزان اضطراب کتابخانهای،میزان اضطراب منابع الکترونیک و میزان آشنایی با کامپیوتر در دانشجویان دانشگاه اصفهان به تفکیک ردههای سنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که جدول 5 نشان میدهد،بالاترین میزان اضطراب کتابخانهای متعلق به رده سنی 22-02 سال در دانشگاه اصفهان است و میزان اضطراب منابع الکترونیک در تمامی ردههای سنی در دانشگاه اصفهان یکسان بوده و بالاترین میزان آشنایی با کامپیوتر در رده سنی 02-81 قرار دارد.
جدول 8:نتایج تحلیل مانوا مربوط به رابطه بین اضطراب کتابخانهای،اضطراب منابع الکترونیک و آشنایی با کامپیوتر دانشجویان دانشگاه اصفهان به تفکیک سال تحصیلی.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که جدول 8 نشان میدهد بین میزان اضطراب کتابخانهای،آشنایی با کامپیوتر و اضطراب منابع الکترونیک و سطوح تحصیلی دانشجویان در دانشگاه اصفهان،از نظر آماری رابطه معناداری وجود ندارد.
جدول 31:میانگین و انحراف معیار میزان اضطراب کتابخانهای و آشنایی با کامپیوتر دانشجویان دانشگاه اصفهان با توجه به نوع نظام دسترسی به منابع (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که جدول 31 نشان میدهد،بالاترین میزان اضطراب کتابخانهای،در دانشگاه اصفهان متعلق به نظام دسترسی به منابع از طریق برگهدان بوده در عین حال برای تعیین معناداری تفاوتها از تحلیل مانوا استفاده شد،نتایج در جدول شماره 41 آمده است.
جدول 41:نتایج تحلیل مانوا مربوط به رابطه بین اضطراب کتابخانهای و آشنایی با کامپیوتر دانشجویان دانشگاه اصفهان با توجه به نوع نظام دسترسی به منابع (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 41 نشان میدهد که بین اضطراب کتابخانهای و آشنایی با کامپیوتر و نظامهای دسترسی به منابع از لحاظ آماری رابطه معناداری وجود ندارد.