چکیده:
مطالعه حاضر،بررسی وضعیت استنادهای انجام شده به نشریات ادواری فارسی و لاتین چاپی و الکترونیکی در پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی است.جامعه آماری این پژوهش را تعداد 259 پایاننامه دفاع شده در رشته کتابداری و اطلاعرسانی در مقطع کارشناسی ارشد در پنج دانشگاه شهر تهران در حیطه زمانی بین سالهای 1381 تا 85 تشکیل میدهد.یافتههای این پژوهش نشان میدهد که الگوی واحدی بین میزان استناددهی دانشجویان در پنج دانشگاه مورد بررسی وجود ندارد.میزان استناد به نشریات ادواری لاتین در سالهای اخیر بجز دو دانشگاه ایران و تربیت مدرس رو به افزایش است.روند میزان استناد به مقالات لاتین-الکترونیکی هم بجز در دانشگاههای ایران و علوم تحقیقات رو به افزایش است.در سه دانشگاه ایران،تهران و تربیت مدرس،بیشترین میزان استناد به نشریات چاپی لاتین بوده است
خلاصه ماشینی:
هدفهای پژوهش هدف اصلی این مقاله تحلیل استنادی پایاننامههای مورد مطالعه از لحاظ استناد به مقالات فارسی و لاتین چاپی و الکترونیکی است که دانش آموختگان کارشناسی ارشد در پایاننامههای رشته کتابداری و اطلاعرسانی به تفکیک پنج دانشگاه و طی سالهای 58-0831 به آنها استناد نمودهاند.
جدول 4:آزمون تحلیل واریانس Anova بین پایاننامههای پنج دانشگاه مربوط به استناد به مقالات چاپی-لاتین (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول شماره 4 وجود تفاوت معنیدار بسیار بالا در مورد استناد به مقالات چاپی-لاتین به تفکیک پنج دانشگاه،عمر پایاننامههای دفاع شده و بالاخره به تفکیک پنج دانشگاه به همراه عمر پایاننامهها مشاهده میشود.
جدول 5:آزمون Tukey مربوط به استنادهای انجام شده به مقالات لاتینعچاپی دو به دو به تفکیک دانشگاهها در سطح 0/50-a (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مورد استناد به مقالات چاپی-لاتین وجود تفاوت معنیدار بسیار بالا در پایاننامههای پنج دانشگاه باعث شده است تاز از آزمون Tukey HSD برای آزمونهای دو به دو بین پنج دانشگاه استفاده شود (جدول 5).
جدول 7:آزمون تحلیل واریانس Anova بین پایاننامههای پنج دانشگاه مربوط به استناد به مقالات لاتین- الکترونیک به تفکیک عمر پایاننامهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 7 وجود تفاوت معنیدار در مورد استناد به مقالات الکترونیکی-لاتین به تفکیک پنج دانشگاه و عمر پایاننتامههای دفاع شده اثبات شده است.
جدول 8:آزمون Tukey مربوط به استنادهای انجام شده به مقالات لاتین-الکترونیک دو به دو به تفکیک دانشگاه در سطح 0/50-a (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 8،وجود یا عدم وجود تفاوت معنیدار بین دانشگاهها بصورت دو به دو از حیث استناد به مقالات الکترونیکی-لاتین،با توجه به عمر پایاننامههای دفاع شده،در سطح 0/50- a آزمون شده است.