چکیده:
میانگین دو گروه،اثربخشی آموزش ممهارتهای مطالعه بر افزایش نمره انگیزش تحصیلی فرد در مقیاس ساخته شده را نشان داد.پژوهش حاض رهب منظور تدوین و هنجاریابی مقیاس انگیزش تحصیلی دانشآموزان پس دوره متوسطه و بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه بر افزایش انگیزش انجام شد.برای تدوین مقیاس انگیزش تحصیلی از هشت نظریه انگیزش در آموزش و پرورش(نیاز پیشرفت، انتظار-ارزش،هدفگرایی،انگیزش توانش،خودارزشی،خود کارآمدی،اسنادی و انگیزش درونی-بیرونی)استفاده شد.پس از جمعبندی مفاهیم موجود در نظریههای فوق،سه مؤلفه نیاز پیشرفت،خود کارآمدی و انگیزش درونی استنتاج شد.سپس عبارتهایی که نشاندهنده ویژگیهی رفتاری مؤلفهها باشند تدوین و پس از بررسی و اجرای مقدماتی،برروی نمونه 1122 نفر از دانشآموزان پس شاغل به تحصیل در مقطع متوسطه دبیرستانهای دولتی نواحی هفتگانه مشهد در سال تحصیلی 85-84،که با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/91 و با استفاده از بازآزمایی 0/88 به دست آمد.روایی محتوایی با بررسی عبارتهای مقیاس بهوسیله چندین متخصص روانشناسی تربیتی و روانسنجی و مشاوران تربیتی در آموزش و پرورش مورد تایید قرار گرفت.روایی ملاکی از طریق ضریب همبستگی نمره فرد در مقیاس ساخته شده با میانگیند معدل دو سال گذشته وی 0/31 و ضریب همبستگی نمره فرد در مقیاس ساخته شده با میانگین نظرات معلم و معاون دبیرستان 0/56 به دست آمد ک شواهدی بر روایی ملاکی است. همبستگی نمره هر سؤال با کل آزمون و همبستگی مؤلفههای سهگانه شاهدی بروجود روایی سازه است.برای آزمون اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه بر افزایش انگیزش.دو گروه آزمایش و کنترل هرکدام به تعداد 30 نفر از بین دانشآموزان شرکتکننده در کلاسهای تقویتی انتخاب شدند.ابتدا پیش آزمون(مقیاس ساخته شده توسط محقق)برای هردو گروه اجرا و پس از اجرای آموزش برای گروه آزمایش،پس آزمون نیز برای هردو گروه اجرا شد.نتیجه مقایسه
خلاصه ماشینی:
پس از بررسی عناصر مشترک،سه مفهوم عمده از خانواده بزرگ نظریههای شناختی انگیزش در آموزش و پرورش یعنی نیاز(انگیزش)پیشرفت در یادگیری،خود کارآمدی یا خود توانمندی در یادگیری و انگیزش درونی برای یادگیری را میتوان استخراج کرد.
آزمودنیهای این پژوهش از 2211 نفر به منظور اعتباریابی مقیاس انگیزش تحصیلی محقق ساخته و 06 نفر برای اجرای طرح آزمایشی بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه تشکیل یافته که شامل دو گروه زیر بودند.
با بررسی متون،نظریهها و پژوهشهای موجود در حوزه عمومی انگیزش پیشرفت و بخش اختصاصی انگیزش تحصیلی از میان 8 نظریه ارائه شده،سه مقوله نیاز پیشرفت،خود کارآمدی و انگیزش درونی به عنوان مقولههای فراگیر انتخاب شد و ویژگیهای رفتاری آنها نیز تعیین،و سپس به صورت عبارتهیا مقیاس تنظیم شد.
نتیجه میانگینهای به دست آمده در جدول شماره 5 و دادههای آزمون t در جدول شماره 6 ارائه شده است: جدول شماره 5:میانگین پیش آزمون،پس آزمون و تفاضل آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 6:دادههای اجرای آزمون t (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به اینکه t مشاهده شده بزرگتر از t جدول میباشد فرضیه صفر رد و فرض تحقیق تأیید میشود درنتیجه میتوان پذیرفت که آموزش مهارتهای مطالعه در افزایش نمره انگیزش تحصیلی دانشآموزان تأثیر داشته است.
سه مفهوم عمده از خانواده بزرگ نظریههای شناختی انگیزش در آموزش و پرورش استخراج شد که عبارت بودند از نیاز(انگیزش)پیشرفت در یادگیری،خود کارآمدی یا خود توانمندی در یادگیری و انگیزش درونی برای یادگیری.
پژوهش حاضر نیز که برای آزمون اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه طراحی شده وبد توانست در مرحله آزمایش تفاوت معنیداری بنی گروهی که آموزش دیده و گروهی که آموزش ندیدهاند را در افزایش نمره مقیاس انگیزش مشاهده کند.