چکیده:
مقالهی حاضر به بررسی رابطهی شیوههای فرزندپروری با خود کارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان پایهی دوم دبیرستانهای شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 84-1383 پرداخته است.این تحقیق از نوع پیمایشی-همبستگی است.حجم نمونه مورد مطالعه شامل 360 نفر،که 193 پسر و 167 دختر و از نوع نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای میباشد.جمعآوری اطلاعات به وسیلهی پرسشنامه شیوههای فرزندپروری شیفر،خود کارآمدی شرز و همکاران و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر انجام شده است.یافتهها نشان داد که:بین خود کارآمدی دانشآموزانی که والدین آنها شیوههای فرزندپروری متفاوتی داشتهاند.تفاوت معنیداری وجود دارد.سلامت روانی دانشآموزانی که شیوههای فرزندپروری متفاوتی را تجربه کردهاند.بصورت معنیداری باهم تفاوت دارد.بین سلامت روانی و خود کارآمدی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.بین سلامت روانی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد.شیوه فرزندپروری دانشآموزان باتوجه به رشته تحصیلی آنها متفاوت است.خود کارآمدی دانشآموزان در رشتههای مختلف متفاوت نمیباشد.دانشآموزانی که در رشتههای مختلف تحصیل میکنند از نظر سلامت روانی تفاوت معنیداری باهم ندارند.بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر خود کارآمدی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
باتومجه به اینکه شیوههای فرزندپروری والدین،نحوهء تربیت والدین را به کودکان منتقل میکنند و این امر در شکلگیری شخصیت فرد مؤثر است و نیز نظر فرد نسبت به خود میتواند بر سلامت روان تأثیر زیادی داشته باشد این پژوهش به بررسی شیوههای فرزندپروری، خود کارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان شهرستان مهاباد پرداخته تا به سوالات و فرضیههای تحقیق پاسخ دهد.
کیم(3002)در پژوهشی که برروی 0022 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای شهر سوال کره جنوب انجام داد به این نتیجه رسید که بین خود کارآمدی عمومی،افسردگی،اضطراب،حساسیت و خصومت رابطه معنیدار وجود دارد.
جهت تحلیل این فرضیه که سلامت روانی دانشآموزان باتوجه به شیوههای فرزندپروری آنها متفاوت است از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد(جدول شماره 4).
جدول 5-نتیجه آزمون تعقیبی LCD سلامت روانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) این جدول نشان میدهد که وضعیت سلامتی دانشآموزان دارای شیوه فرزندپروری مقتدر و سهلگیر در مقیاس کلی سلامت روانی بهصورت معنیداری از سلامتی کودکان دارای شیوههای فرزندپروری بیاعتنا و مستبد بهتر است.
جهت تحلیل این فرضیه که بین خود کارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان رابطه مثبت وجود دارد از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
نتایج نشان میدهد بین سلامت روانی و خود کارآمدی دانشآموزان در سطح 0/100 رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
یافتههای پژوهش دال بر این است که خود کارآمدی دانشآموزان باتوجه به رشته تحصیلی آنها متفاوت نیست.
یافتههای تحقیق نشان میدهند که خود کارآمدی دانشآموزان باتوجه به شیوه فرزندپروری آنها متفاوت است.
یافتههای دیگر این تحقیق حاکی از آن است که بین خود کارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان رابطه مثبت وجود دارد.