چکیده:
در طی دو دهه گذشته،اغلب نظامهای آموزش عالی جهان کوششهایی برای انجام ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش،پژوهش و عرضه خدمات تخصصی در سطح دانشگاه و نیز در سطح نظامهای آموزش عالی به عمل آوردهاند.کشورهایی که به کسب تجربه موفق در این زمینه نایل آمدهاند.به انجام ارزیابی مستمر پرداختهاند و از ارزیابی درونی به عنوان رویکردی زیربنایی جهت اشاعه فرهنگ کیفیت استفاده کردهاند.در اغلب این کشورها انجام ارزیابی درونی براساس هدفهای واحد سازمانی آموزش عالی انجام میشود.در ایران نیز اجرای طرحهای مربوط به ارزیابی مستمر از سال 1375 آغاز شد.پس از آن کوششهایی در انجام ارزیابی درونی در گروههای آموزشی دانشگاهی به عمل آمده است.اما در این تجربهها هدفگذاری برای ارزیابی درونی گروههای آموزشی همواره با چالش مواجه بوده است.تازهترین تجربه ارزیابی درونی در آموزش عالی ایران،اجرای طرح ارزیابی درونی گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران است که هدفگذاری برای انجام آن از نوآوری ویژهای برخوردار میباشد.در این مقاله ضمن بیان تجربههای طی ارزیابی درونی در دهه اخیر،با تاکید بر تجربه یاد شده به تحلیل چگونگی هدفگذاری برای ارزیابی درونی گروههای آموزشی دانشگاهی پرداخته میشود و چارچوبی برای این منظور عرضه میگردد.
خلاصه ماشینی:
دکتر عباس بازرگان1-فاخته اسحاقی2 تحلیل فرایند هدفگذاری در ارزیابی درونی کیفیت گروههای آموزشی دانشگاهی:مطالعه موردی چکیده در طی دو دهه گذشته،اغلب نظامهای آموزش عالی جهان کوششهایی برای انجام ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش،پژوهش و عرضه خدمات تخصصی در سطح دانشگاه و نیز در سطح نظامهای آموزش عالی به عمل آوردهاند.
تازهترین تجربه ارزیابی درونی در آموزش عالی ایران،اجرای طرح ارزیابی درونی گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران است که هدفگذاری برای انجام آن از نوآوری ویژهای برخوردار میباشد.
در راستای پاسخگویی به نیاز یاد شده،ایجاد نهادها و سازمانهای بین المللی،منطقهای و ملی گوناگون برای ارزیابی و اعتبار سنجی آموزش عالی جهت بهبود کیفیت آموزش،پژوهش و عرضه خدمات تخصصی دانشگاهها مورد توجه قرار گرفته است(بازرگان 2831؛ون دام3،2002).
از اینرو سوالهایی که مطرح میشود عبارتند از: الف)ضرورت ساختارسازی در ارزیابی مستمر کیفیت آموزش عالی چیست و در دهه گذشته کوششهایی مربوط به آن در ایران چه بوده است؟ ب)چگونه میتوان با واقعیتگرایی به هدفگذاری در گروههای آموزشی دانشگاهی برای ارزیابی درونی پرداخت؟ برای پاسخ دادن به این سوالها ابتدا تجربههای دهه گذشته درباره ارزیابی مستمر در نظام آموزش عالی ایران مورد تحلیل قرار میگیرد،سپس تجربه اخیر ارزیابی درونی در گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران تحلیل میشود.
باتوجه به مراتب فوق،در تجربه ارزیابی درونی گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران این مسئله مورد توجه قرار گرفت و برای رفع آن چارهاندیشی شد.
در آموزش عالی ایران از یک دهه قبل،کوششهایی برای تدوین و اجرای طرحهای ارزیابی مستمر و بهبود کیفیت گروههای آموزشی از طریق ارزیابی درونی به عمل آمده است.