چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای شناختی دانشآموزان در محیط یادگیری با کمک کامپیوتر(مدارس هوشمند)و پیشرفت آنها در دروس ریاضی و شیمی،در مقایسه با محیط سنتی صورت گرفته است.متغیر موردنظر پژوهشگر،سبکهای شناختی(کلامی-تصویری و کلگرا- تحلیلی).براساس مدل رایدینگ مورد بررسی قرار گرفته است.نمونه این تحقیق شامل 321 دانش- آموز سال دوم دوره دبیرستان(رشتههای علوم تجربی و ریاضی)از مناطق 4 و 7 تهران است.به منظور کنترل عوامل مرتبط با پیشرفت درسی دانشآموزان،همتاسازی براساس متغیرهای انگیزش درونی و هوش صورت گرفته است.تحلیل یافتههی این پژوهش با ساتفاده از مدل لگاریتم خطی،نشان میدهد که دانشآموزان دارای سبک شناختی کلامی در محیط یادگیری با کمک کامپیوتر در مقایسه با محیط عادی عملکرد بهتری در درس ریاضی داشتهاند.اما در مورد درس شیمی تفاوتی معناداری بین دو محیط به دست نیامد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل یافتههی این پژوهش با ساتفاده از مدل لگاریتم خطی،نشان میدهد که دانشآموزان دارای سبک شناختی کلامی در محیط یادگیری با کمک کامپیوتر در مقایسه با محیط عادی عملکرد بهتری در درس ریاضی داشتهاند.
اینان در نهایت به این نتیجه می- رسند که تفاوت معنیداری بین گروههای دارای سبک شناختی مختلف در یادگیری با کمک کامپیوتر وجود دارد که در ساخت محتوا باید مورد توجه قرار گیرد.
اهداف پژوهش -بررسی رابطه سبکهای شناختی(کلامی-تصویری و کلگرا-تحلیلی)و پیشرفت درس ریاضی دانشآموزان در مقایسه با محیط سنتی.
Cognitive Style Analysis(CSA) جدول شماره 1:نمرهگذاری آزمون تحلیل سبکهای شناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقیاس انگیزش تحصیلی1:این ابزار توسط ولرند و همکاران(9891؛باقری،99731)ساخته شده است.
جدول شماره 3:مدل نهایی لگاریتم خطی سبک کلامی-تصویری(گام اول) (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول شماره 3 در گام اول تحلیل رابطه بین سه متغیر مورد مطالعه معنادار شده است.
از این رو میتوان باتوجه به فراوانیهای مشاهده شده و مورد انتظار جدول شماره 2 میتوان ادعا کرد که افراد دارای سبک کلامی در محیط یادگیری با کمک کامپیوتر در مقایسه با محیط عادی عملکرد بهتری در درس ریاضی داشتهاند.
بحث و نتیجهگیری اطلاعات به دست آمده،در مورد عملکرد درس ریاضی و سؤال اول پژوهشی نشان دهنده عملکرد بهتر افراد دارای سبکشناختی کلامی در محیط یادگیری با استفاده از کامپیوتر است.
لذا در پاسخ به سؤال اول باید گفت که بین رابطه سبکشناختی در بعد کلامی-تصویری و پیشرفت درس ریاضی دانشآموز در یادگیری با کمک کامپیوتر و آموزش عادی تفاوت وجود دارد.