چکیده:
بخش خبری رسانههای جمعی از پرطرفدارترین بخشهای مطبوعات و برنامههای رادیو و تلویزیون است به شرط آنکه ویژگیهای تنظیم و تدوین اخبار در این رسانهها رعایت شود.خبرگزاریها نیز از این قاعده،مستثنی نیستند.این وسیلهء ارتباطی نیز برای جذب مشتری و افزایش آبونماه(اشتراک)باید در ارسال اخبار شرایط و ویژگیهایی را رعایت کند تا دریافتکنندگان اخبار را راضی و اقناع سازد. به همین دلیل باید ویژگیهای رسانههای جمعی را شناخت و در واقع امتیازات و محدودیتهای آنها را مد نظر قرار داد تا با توجه به آنها،به تنظیم مناسب خبر برای هریک از رسانههای جمعی دست یافت.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تفاوتهاری خبرنویسی در رسانههای جمعی مطبوعات،رادیو،تلویزیون و خبرگزاری *حسین قندی اشاره بخش خبری رسانههای جمعی از پرطرفدارترین بخشهای مطبوعات و برنامههای رادیو و تلویزیون است به شرط آنکه ویژگیهای تنظیم و تدوین اخبار در این رسانهها رعایت شود.
امتیازات یا ویژگیها -رسانهء نوشتاری ویژهء نخبگان است، به دلیل آنکه مخاطب آن باید سواد داشته باشد؛ -رسانههای نوشتاری در مقایسه با رادیو و تلویزیون از ابزار و امکانات قابل دسترستر برای تولید و انتشار خبر-در شکل ابتدایی آن-استفاده میکنند و در نتیجه هر پیام میتواند به شیوههای گوناگون -که رایجترین آن تکثیر است-چاپ و در تیراژ بالا منتشر شود،لذا همواره تنوع مطبوعات بیشتر از تنوع دیگر انواع رسانههاست؛ -برای ایجاد سیستم و دستگاه فرستنده و گیرندهء رادیو و تلویزیون امکانات فنی متعدد و نسبتا پیچیدهای مورد نیاز است که هزینههای هنگفت را دربر دارند و همچنین در اکثر جوامع موانع قانونی و سیاسی در راه ایجاد و تأسیس اینگونه رسانهها وجود دارد."