چکیده:
ارائه تصویری از جایگاه مطبوعات در فرانسه به این پرسشها نیز پاسخ دهد.گفتارهایی از سردبیردان لوموند،فیگارو و رئیس فدراسیون ملی مطبوعات فرانسه نیز مکمل این نوشته است:
خلاصه ماشینی:
"کارت شناسایی روزنامهنگاران حرفهای کمیسیون کارت شناسایی روزنامهنگاران حرفهای که از شانزده عضو(8 مدیر نشریه و 8 روزنامهنگار)تشکیل یافته است،به هر روزنامهنگار که به عنوان شغل اصلی خود، بهطور منظم در مؤسسات خبررسانی به کار پرداخته و بخش عمدهای از درآمد مورد نیاز زندگی خود را از این راه به دست آورد یک کارت شناسایی با اعتبار یک ساله اختصاص میدهد.
*بحران سرمایهگذاری آگهیهای تجاری که هماکنون گریبانگیر مطبوعات روزنامهای است،آیا در آینده مرتفع خواهد شد؟ -این حقیقت دارد که مطبوعات در زمینهء در سال 4191،فرانسه با 442 نسخه روزنامه برای هر هزار نفر،رتبهء اول را در اروپا داشت ولی امروزه با تقلیل این میزان به 081 نسخه،در جایگاهی بسیار پایینتر از کشورهای اسکاندیناوی و انگلستان(با بیش از 004 نسخه) و آلمان(با 43 نسخه)قرار گرفته است.
مثلا جنگ خلیجفارس را درنظر بگیرید، این نمونهء بارزی است که در آن مطبوعات دیداری-شنیداری،وظیفهء خبررسانی خود را فراموش کردهاند،تماشاگران تلویزیون که غرق در امواج پیدرپی تصاویر شده بودند،احساس میکردند که اطلاعات کافی را گرفتهاند اما آیا آنها واقعا از اصل ماجرا،علت و چگونگی آن خبر داشتند؟این کثرت تصاویر خبری به سردرگمی عمومی و گمراه کردن مخاطبان منجر شد آیا میتوان از واقعیات مسائل سومالی آگاه شد؟و یا حضور نیروهای سازمان ملل را در آنجا به درستی معنا کرد؟با منطق پرداختن به هیجانات و با هدف رقابت و ارائهء اخبار جنجالی،روزنامههای تلویزیونی تنها برای نشان دادن تصاویر جنگی مناسبند و از آنجا که تلویزیون زمان کافی برای توضیح ندارد،بنابراین واقعیت را به فراموشی میسپارد."