چکیده:
ترانهخوانی ضمن کار در نقاط مختلف کشورمان رایج است.ترانههای مشکزنی نیز بخشی از ترانههای کار محسوب میشود.این ترانهها با مضمونی مرتبط با کار کرهگیری معمولا توسط زنان خوانده میشوند.
در این مقاله دربارهی شرح برخی ترانههای مشکزنی در موضوعاتی چون ارباب،گرگ،چوپان،مهمان،چوب مشک و خان،که در بین زنان عشایر هداوند،الیکایی و عرب سرهنگی متداول است به اختصار بحث شده است.
خلاصه ماشینی:
"مشکزنی نیز بخشی از ترانههای کار محسوب میشود.
در این مقاله دربارهی شرح برخی ترانههای مشکزنی در موضوعاتی چون
خود کاهش یافته است3و این دگرگونی احتمالا به دلایل زیر است:
خانوار عشایر کشور در سرشماری سال 7731،به تعداد 011/2 رأس گزارش شده است(در
کرهگیری میپردازند و نتیجهی کار برای آنها اهمیت زیادی دارد و حداقل این
این نوع تلم،شبیه مشک بزرگی است که ته آن را میدوزند و از راه گردن(گلو)
طول این چوب به اندازهی طول ارغوت است و از بالای یک سه پایه-که هداوندها به آن ملار (mollar) میگویند-آویخته میشود.
ارغوت زدن معمولترین شیوه برای جداسازی کره از ماست است.
ارزش اقتصادی روغن به علت کار و رنج فراوانی است که برای تولید آن ضروری
ارغوت زدم نالیدم سر مشکم خوابیدمگرگ و ارباب در ترانههای مشکزنی
(1)-در ترانهی مشکزنی عشایر سیرجان سختی کار در ترانهی زیر بازتاب
این ترانه نشاندهندهی ستم ارباب و ایادی او است که هیچ مفری برای گریز
این مسأله در ترانههای مشکزنی نیز راه یافته
ترجیح بند بسیاری از ترانههای مشکزنی عشایر است:ارغوت جانم زودی باش گله آمد سر قاش
از این بوق ماشینش ارغوت به روغن آمدمهمان و ترانههای مشکزنی
فضایل بزرگ به شمار میرود؛پس احتمال دارد این ارزش برای تلم یا مشکه نیز
ترانههای مشکزنی امروزه تنها در بین برخی از ایلات و طوایف رایج است و
(ترانههای کار مشکزنی در روستاهای کمره،راه دانش،شمارهی 01-9،
بستک دره)میشود؛و دیگر این که لار کلا معادل ییلاق و محل تابستانه است.
032-391،شمارهی 01،تابستان 7731،صص 242-991 6-ابزار و ترانههای کار در عشایر الیکایی،فصلنامهی عشایری ذخایر انقلاب،دورهی"