چکیده:
این نوشتار،به منظور تحلیل ماهیت اختلاف اهل سنت با امامیه درباره«رجعت» به رشته تحریر درآمد.مفهوم اصطلاحی رجعت سه معنا دربر دارد:1.امکان احیای اموات؛2.بازگشت گروهی از صاحبان ایمان خالص و گروهی از کافران محض به دنیا در آستانه قیامت و وقوع جنگ میان آنها؛3.پایان یافتن دنیا با پیروزی مؤمنان صالح.بیشتر علمای امامیه اجزای سهگانه معنای رجعت را پذیرفتهاند،ولی گروهی از آنها جزء دوم معنای رجعت را مردود شمرده و در عوض،ظهور دولت حقه را پذیرفتهاند.دلائل معتقدان به رجعت متفاوت است؛برخی از بزرگان امامیه رجعت را به اجماع علمای امامیه مستند ساختهاند.در بعضی تعبیرها نیز،رجعت دارای خاستگاه قرآنی دانسته شده است.بعضی نیز گوناگونی و فراوانی روایات در زمینه را سبب اعتقاد به آنها دانستهاند. اما عالمان اهل سنت،اعتقاد به رجعت را بدعت در دین دانسته و بدون در نظر گرفتن اجزا و سطوح سهگانه معنایی در مفهوم«رجعت» تعیین دقیق موضوع نزاع،این اعتقاد امامیه را از تأثیرگذاریهای یهود بر آنان دانستهاند.آنچه مسلم است این که امامیه و اهل سنت رد دو جزء اول و سوم معنای رجعت اتفاق نظر دارند؛زیرا این دو جزء بدون هیچگونه تأویلی به ظاهر آیات قرآن مستند است.بر این اساس،اختلاف تنها در جزء دوم معنای یاد شده است و چون اصل چنین امری از نظر عقل و به استناد وجود نمونههایی از آن در امتهای گذشته محال نیست،نمیتوان آن را بدعت شمرد.بهویژه با توجه به اینکه برخی آیات قرآن ظرفیت چنین معنایی را دارد.البته امامیه رجعت را ضروری مذهب میداند و نه از اصول دین؛پس این اختلاف آنچنان دامنهدار و ژوف نیست که گروهی،دیگران را به سبب آن بدعتگذار و یهودی پندارند.
This article is written to investigate and analyze the essence of Sunni's conflict with Shi'ite on the subject of "Rij'at". The terminological meaning of Rij'at includes the following points: 1- possibility of the dead's rebirth، 2- return of a group with pure faith and a group of mere pagans to the world at the eve of the Resurrection and outbreak of a war between them، 3- terminating of the world is together with victory of the righteous believers. Most of Shiite scholars have accepted the three parts of Rij'at's meaning but one group has rejected the second part and instead of that، they believe the emergence of the right government. The ones who believe in Rij'at have different reasons; some of the great Shiite scholars have documented Rij'at by the consensus of Shiite's scholars، some have considered a Quranic origin for it، and some believe it because of the variety and multiplicity of its related narrations.
Nevertheless Sunni scholars consider believing in Rij'at a heresy in religion and regard this belief of Shiites as an effect of Judaism، without considering the three points included in the meaning of Rij'at and determining the exact point of debate. It is obvious that Shiites and Sunnis have the same opinion regarding the first and third parts، because they are documented by Quran's literal meaning without any ta’vil. As a result the conflict is only in the second part of the mentioned meanings and this meaning should not be considered a heresy، since such an issue is not impossible because of reason، occurrence of some of its samples during the past nations، and especially considering some of Quran's verses which can bear such a meaning. Nevertheless Shiites believe that Rij'at is a necessary part of religion not one of the principles of religion; Therefore this conflict is not so much profound and extensive that one sect could regard the other as innovator and Jewish.