چکیده:
چه عواملی بر یادگیری تاثیر منفی می گذارند؟ چگونه می توان شرایطی ایجاد کرد تا زمینه حذف و یا تقلیل اثر این عوامل فراهم گردد؟ اهمیت یادگیری زبان انگلیسی بر هیچ کس پوشیده نیست. این درس با عنوانهای زبان تخصصی، زبان عمومی و گاها زبان پیش برای همه دانشجویان ارائه می شود. ولی واقعیت امر نشان می دهد که اکثر دانشجویان در یادگیری آن افت داشته اند و در این مورد شکایتهای زیادی به گوش می رسد. از آنجایی که عوامل زیادی در این زمینه می توانند تاثیرگذار باشند، تحقیق حاضر به بررسی عواملی چند که به نظر محقق می تواند بر افت تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی در بین دانشجویان رشته های غیرزبان موثر باشد می پردازد و در این رابطه تعداد شش فرضیه را مطرح نموده است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان رشته های غیرزبان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان می باشد که برای تحقیق هدف فوق نمونه ای به حجم 220 نفر از دانشجویان مذکور انتخاب شدند و آزمون روی آنها اجرا گردید سپس با حذف پاسخنامه های ناقص (29 عدد) این نمونه 220 نفری به 191 نفر تقلیل یافت (42 نفر دانشجوی افتاده و 149 نفر دانشجوی پاس کرده). ابزار تحقیق پرسشنامه 36 گویه ای بود که دارای 5 زیر مقیاس (1، 2، 3، 4 و 5) به نشانه های تاثیر خیلی کم، تاثیر کم، تاثیر متوسط، تاثیر زیاد و تاثیر خیلی زیاد می باشد که تاثیر عوامل موثر بر افت تحصیلی را می سنجد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t برای مقایسه میانگین دو گروه استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که عواملی مانند مشکلات مالی خانواده، کمبود امکانات آموزشی و کتب درسی و کمبود اساتید با تجربه در افت تحصیلی دانشجویان در درس زبان تاثیر چندانی ندارند ولی عوامل نبود انگیزه و علاقه کافی، عدم برنامه ریزی آموزشی مناسب و مشکلات محیطی اجتماعی بر افت تحصیلی دانشجویان در درس زبان تاثیر دارند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی علل افت تحصیلی دانشجویان رشتههای غیر زبان در درس زبان انگلیسی محمد رهبر 1 چکیده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان(کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی) کلمات کلیدی مقدمه در قرآن مجید از ویژگی مهم انسان، قوه ناطقه و اختلاف و تنوع آن میان امتهای گوناگون به عنوان یکی از نشانههای مهم پروردگار یاد شده است.
چه عواملی باعث افت تحصیلی دانشجویان شاغل به تحصیل در رشتههای غیرزبان انگلیسی در درس زبان میشوند؟ دامنه موضوعهای پژوهشی در علوم تربیتی همانند خود این علم گسترده و وسیع است.
4. سایر عوامل (10-5 درصد) لذا به طور متوسط 70% از عوامل موثر در افت در اختیار دانشآموز نیست خیر در تحقیق دیگر که در اصفهان اجرا شده است (خیر، 1367) نشان میدهد که وضعیت خانوادگی، پایگاه اجتماعی خانواده با 25/45 درصد بالاترین نقش را در عملکرد تحصیلی فراگیران داشته است.
-عدم برنامهریزی تحصیلی مناسب -عدم وجود اساتید کافی و شایسته -عدم انطباق هدف و محتوای آموزشی با علایق دانشجویان علل فردی هوش، رابطه فراگیران و اساتید، میل و انگیزه، آشفتگیهای عاطفی و هیجانی، نارسیهای جسمی و فراموشی مشکلات خانوادگی روابط و نظام ارزشی خانواده، اشتغال د انشجویان، فقدان والد یا والدین، بیسوادی والدین، غفلت والدین نسبت به نیازهای فرزندان مشکلات محیطی اجتماعی عدم وجود فضای آموزشی مناسب، فقر و محرومیت اقتصادی، کمبود وسایل آموزشی و رسانه های گروهی، مهاجرت و انتقال، و عوامل منطقه ای و محلی علاوه بر نکات فوق موارد زیر قابل ملاحظه میباشد: -در بررسی تحقیقات صورت گرفته درزمینه افت تحصیلی در داخل و خارج به وجود رابطه بین افت تحصیلی و بسیاری از متغیرهای اجتماعی ـ اقتصادی و ..."