چکیده:
اهدافی چون گسترش پیادهروی و دوچرخهسواری،ایجاد تنوع کاربردیها در اطراف ایستگاههای حمل و نقل عمومی،آرامسازی ترافیک و مدیریت پارکینگ دنبال میشود. در شهر تهران،با آغاز به کار خطوط 1 و 2 مترو، توجه صاحبنظران و مسئولان به آن به عنوان فرصتی برای هدایت توسعه با مرکزیت ایستگاههای مترو جلب گشت.آنچه در این زمینه حایز اهمیت است،توجه به نقش هر ایستگاه از نظر«موقعیت آنها»و اصل«تنوع کاربریها»در توسعه زمین است تا بتوان به تحقق اهداف «توسعه بر مبنای حمل و نقل عمومی»امیدوار بود.
خلاصه ماشینی:
"اهداف اصلی سیاستهای مدیریت تقاضا را به طور کلی به شرح زیر میتوان طبقهبندی کرد: 1-تشویق مسافران به استفاده از سایر شیوههای حرکتی به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی 2-حذف سفرهای غیرضروری در طول زمان اوج ترافیکی و تغییر زمان سفر یا مسیر حرکت وسایل نقلیه 3-جمعآوری درآمد لازم برای توسعه تسهیلات حمل و نقل به ویژه حمل و نقل عمومی دیگر عامل اساسی که همراه با مدیریت ترافیک و عرضه تسهیلات حمل و نقلی،نقشی اساسی در میزان تراکم ترافیکی دارد،توسعه زمین و نحوه قرارگیری کاربریها در شهر است.
اهداف عمده این راهبرد که عمدتا بر اهداف سیاستهای مدیریت تقاضا منطبق است، عبارتاند از: 1-توسعه چند کارکردی زمین،شامل تلفیق کاربریهای خرید،تحصیل و سایر کاربریهای عمومی با کاربری های مسکونی 2-آرامبخشی ترافیک« Traffic Claming » و کنترل سرعت حرکت وسایل نقلیه 3-طراحی امکانات پیادهروی و دوچرخهسواری در محدودههای پدید آمده در اطراف ایستگاههای مترو 4-اجرای سیاستهای مدیریت پارکینگ برای کاهش اراضی اختصاص داده شده به پارک وسایل نقلیه و صرفهجویی در زمین همراه با اخذ عوارض پارک و هزینه کردن آنها در توسعه سیستمهای حمل و نقل عمومی توسعه بر مبنای حمل و نقل عمومی یک توسعه هوشمندانه« Smart Grouth »و با توجه به موقعیت اراضی است که علاوه بر تلاش در زمینه تغییر الگوی سفر به سمت استفاده بیشتر از سیستمهای حمل و نقل عمومی،افزایش دسترسی و ایجاد ترکیبی مناسب از حمل و نقل شخصی، عمومی و غیرموتوری را نیز دنبال میکند."