Skip to main content
فهرست مقالات

کردستان ایران: گری از سلطه ی آهن (سواره ایلخانی زاده)

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 91 تا 96)

کلید واژه های ماشینی : شعر ، کردستان ایران ، سواره ، سواره ایلخانی‌زاده ، شعر نو ، سیاسی ، ادبی ، شعر نو در کردستان ایران ، فارسی ، زبان

خلاصه ماشینی:

"سواره ایلخانی‌زاده در ادبیات کردی آغازگر حرکتی است که منجر به سرودن نوعی متفاوت‌ از شعر به نسبت شعرای سلف خود و حتی هم‌ عصران خود می‌شود،به باور شما این حرکت‌ محصول کدام شرایط است؟ *سواره ایلخانی‌زاده را در حقیقت باید آغازگر شعر نو در کردستان ایران دانست،نو به معنای‌ فرمی متفاوت با فرم شعری شاعران پیش از خود و به معنای نگاهی دیگر گونه به مضمون،البته این‌ حقیقت را نیز نباید از نظر دور داشت که وقتی از سواره ایلخانی‌زاده صحبت می‌کنیم یعنی اشاره‌ به جریانی در شعر کردی کردستان ایران داریم‌ که توسط سواره و چند شاعر دیگر همچون‌ علی حسینیان و چاوه شیخ‌الاسلام شروع و در پروسه‌ای زمانی منتج به خلق شیوه‌ای از شعر در کردستان ایران گردید که تا پیش از آن در زبان‌ کردی وجود نداشت،یعنی همان شعر نو عروضی‌ در زبان کردی. اما در رابطه با اصل پرسش شما، باید بگویم شعرای سلف سواره و هم عصران او همچون هژار،هیمن،حقیقی،امامی،حسامی و دیگران همگی تحصیلات مکتب‌خانه‌ای داشته و همه یا بیشتر عمرشان را در محیط به شدت سنتی‌ کردستان سپری کرده بودند،سنتی با تمام ابعاد آن،نگاه سنتی به جهان و پیرامون آن،نگاه سنتی‌ به فرهنگ و نگاه سنتی به سیاست طبیعی است در چنین فضایی اصلی‌ترین دغدغه‌ی آنها از آغاز جوانی و حتی تا پایان عمر دغدغه سیاسی بوده‌ و از شعر به عنوان ابزاری برای روحیه‌ی ملی و ناسونالیزم کردی بهره گرفته‌اند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)